Portret van IJsbrand van Diemerbroeck

1657 Cornelis Jonson van Ceulen I Museum Het Valkhof

0 38 1249 2010 1 1 1
Artist
Cornelis Jonson van Ceulen I (1593 - 1661)
Material
Olieverf op doek
Dimensions
114 x 91 cm
Museum Het Valkhof
Interest area
Schilderkunst (1600-heden)
Time period
Year of purchase
Provenance
Kunsthandel Bob P. Haboldt, New York, 2010; Museum Het Valkhof, Nijmegen, inv.nr.

Description

De geportretteerde, IJsbrand van Diemerbroeck (1609-1674), was werkzaam als geneesheer in Nijmegen in 1635-36, tijdens de grootste pestepidemie die Nederland ooit trof. Hij verwerkte zijn ervaringen als behandelend arts in een invloedrijke publicatie, die veel heeft bijgedragen aan het terugdringen van de pest in Europa. De publicatie van het pesttraktaat bracht Van Diemerbroeck internationale erkenning als één van de belangrijkste Nederlandse wetenschappers van de 17de eeuw. De Latijnse uitgave uit 1644 kent meerdere edities en er verschenen vertalingen in het Nederlands en het Engels. Ook in onze tijd behoort het nog altijd tot de verplichte literatuurlijst in de geneeskundestudie.

Reason of support

Van Diemerbroecks Traktaat van de Peste is feitelijk een ooggetuigenverslag van de pestepidemie die Nijmegen teisterde in de jaren 1635-36. In het boek wordt beschreven hoe de lijkbaren huis-aan-huis opgestapeld stonden in de Nijmeegse straten, en hoe de pestmeesters en lijkendragers vaak zelf ook de ziekte opliepen. Met dit portret kan Museum Het Valkhof vertellen over die inktzwarte periode uit de stadsgeschiedenis; maar ook over het verdwijnen van de pest uit Europa, waarbij Van Diemerbroecks boek zo'n belangrijke rol speelde.

Thanks to

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Questions

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!