Veertig musea in één tentoonstelling!

Van 30 september 2018 tot en met 3 februari 2019 organiseerde het Kröller-Müller Museum op initiatief van de Vereniging Rembrandt de tentoonstelling Als kunst je lief is. Voor één keer werden ruim tachtig belangrijke aankopen van veertig Nederlandse musea bijeengebracht die in de afgelopen tien jaar waren verworven met steun van de Vereniging Rembrandt. De getoonde werken waren allemaal publiekslievelingen in de collecties van de bruikleengevende musea. Samen gaven ze een beeld van hoe de Collectie Nederland tussen 2008 en 2018 met hulp van de leden van de Vereniging Rembrandt is verrijkt.

‘De tentoonstelling laat zien wat met hulp van velen nog steeds mogelijk is.’

Fusien Bijl de Vroe directeur Vereniging Rembrandt

Een feest van onverwachte ontmoetingen

Als kunst je lief is was geen chronologisch of kunsthistorisch overzicht, maar een feest van onverwachte ontmoetingen: het oudste werk was zo'n drieduizend jaar oud, het meest recente dateerde uit 2016. De kunstwerken liepen uiteen van een Egyptische houtsculptuur uit het Allard Pierson Museum in Amsterdam tot een installatie van Louise Bourgeois uit het Gemeentemuseum Den Haag en een zilveren tazza uit het Zeeuws Museum in Middelburg. De tentoonstelling was zo ingericht dat de getoonde werken elkaar visueel en inhoudelijk versterkten. Door de onverwachte combinaties nodigde de tentoonstelling uit tot verkennend wandelen, tot zien en vergelijken.

Als Kunst Je Lief Is Video Still3
Tentoonstellingstrailer

Een tentoonstelling met een boodschap

Als kunst je lief was een feest, maar wel één met een boodschap. De tentoonstelling wilde duidelijk maken waarom musea moeten blijven verzamelen. Niet alleen omdat musea levendig en relevant behoren te zijn, maar ook omdat wij naar musea komen voor verwondering en verdieping en zij dat door nieuwe aanwinsten steeds beter kunnen bieden. De tentoonstelling liet tevens zien dat aankopen alleen tot stand kunnen komen 'als kunst je lief is': met de onmisbare inzet van betrokken kunstliefhebbers zoals de leden van de Vereniging Rembrandt.

‘Wie dacht dat de Collectie Nederland af was, heeft het mis.’

Peter Hecht fellow van de Vereniging Rembrandt en samensteller van de tentoonstelling
Publicatie

De Collectie Nederland is niet af

De tentoonstelling werd begeleid door de publicatie De Collectie Nederland is niet af. Auteur is Peter Hecht, fellow van de Vereniging Rembrandt en samensteller van de tentoonstelling. Aan de hand van een reeks geweldige aankopen gaat hij in dit boekje in op het belang van het blijven verzamelen, op hoe particulier en overheid samenwerken om wonderen te verrichten, maar ook op hoe kunst ons kan leren zien. Leden van de Vereniging Rembrandt kregen het boekje gratis thuisgestuurd, niet-leden kunnen het hier bestellen. Prijs: € 10,00 (+ verzendkosten).

Bestel hier
door heel nederland

Satellietpresentaties

Waarom verzamelen wij nog? Deze centrale vraag van Als kunst je lief is werd in de periode van de tentoonstelling ook in andere musea in Nederland aan de orde gesteld. In twintig satellietpresentaties in vijftien musea door heel Nederland werd telkens één gesteunde aankoop uit de afgelopen tien jaar in combinatie met andere werken uit de collectie getoond. De presentaties lieten zien hoe een nieuw verworven werk de verzameling waarin het is geland op een hoger niveau heeft getild.

uitgelicht

Kamerscherm van Keiga

De meest recente aankoop op de tentoonstelling was een reusachtig Japans kamerscherm uit de 19de eeuw. De ontdekking hiervan deed experts in binnen- en buitenland versteld staan.

een indruk

Keuze uit tentoongestelde werken

Op de hoogte blijven?

Als u zich hier aanmeldt, krijgt u bericht wanneer de Vereniging Rembrandt een nieuwe aankoop heeft helpen realiseren. Ook ontvangt u onze maandelijkse nieuwsbrief met informatie over, onder andere, ontvangsten, lezingen en restauratieprojecten.

Vul hier uw e-mailadres in en meld u aan!
Aanmelding is mislukt, probeer opnieuw.
Dank u wel voor uw inschrijving.
Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.