Bezoek veertig musea in één dag!

Van 30 september 2018 tot en met 3 februari 2019 organiseert het Kröller-Müller Museum op initiatief van de Vereniging Rembrandt de tentoonstelling Als kunst je lief is. Voor één keer worden ruim tachtig belangrijke aankopen van veertig Nederlandse musea bijeengebracht die in de afgelopen tien jaar zijn verworven met steun van de Vereniging Rembrandt. De getoonde werken zijn allemaal publiekslievelingen in de collecties van de bruikleengevende musea. Samen geven ze een beeld van hoe de Collectie Nederland tussen 2008 en 2018 met hulp van de leden van de Vereniging Rembrandt is verrijkt.

‘De tentoonstelling laat zien wat met hulp van velen nog steeds mogelijk is.’

Fusien Bijl de Vroe directeur Vereniging Rembrandt

Een feest van onverwachte ontmoetingen

Als kunst je lief is wordt geen chronologisch of kunsthistorisch overzicht, maar een feest van onverwachte ontmoetingen: het oudste werk is zo'n drieduizend jaar oud, het meest recente dateert uit 2016. De kunstwerken lopen uiteen van een Egyptische houtsculptuur uit het Allard Pierson Museum in Amsterdam tot een installatie van Louise Bourgeois uit het Gemeentemuseum Den Haag en een zilveren tazza uit het Zeeuws Museum in Middelburg. De tentoonstelling is zo ingericht dat de getoonde werken elkaar visueel en inhoudelijk versterken. Door de onverwachte combinaties nodigt de tentoonstelling uit tot verkennend wandelen, tot zien en vergelijken.

Als Kunst Je Lief Is Video Still3
Tentoonstellingstrailer

Een tentoonstelling met een boodschap

Als kunst je lief is een feest, maar wel één met een boodschap. De tentoonstelling maakt duidelijk waarom musea moeten blijven verzamelen. Niet alleen omdat musea levendig en relevant behoren te zijn, maar ook omdat wij naar musea komen voor verwondering en verdieping en zij dat door nieuwe aanwinsten steeds beter kunnen bieden. De tentoonstelling laat tevens zien dat aankopen alleen tot stand kunnen komen 'als kunst je lief is': met de onmisbare inzet van betrokken kunstliefhebbers zoals de leden van de Vereniging Rembrandt.

‘Wie dacht dat de Collectie Nederland af was, heeft het mis.’

Peter Hecht fellow van de Vereniging Rembrandt en samensteller van de tentoonstelling

Tentoonstellingswebsite

Als kunst je lief is heeft een eigen website. Hier vindt u een voorproefje van de tentoonstelling en informatie over het randprogramma, zoals lezingen, kinderactiviteiten en exclusieve avondopenstellingen.

Publicatie

De Collectie Nederland is niet af

De tentoonstelling wordt begeleid door de publicatie De Collectie Nederland is niet af. Auteur is Peter Hecht, fellow van de Vereniging Rembrandt en samensteller van de tentoonstelling. Aan de hand van een reeks geweldige aankopen gaat hij in op het belang van het blijven verzamelen, op hoe particulier en overheid samenwerken om wonderen te verrichten, maar ook op hoe kunst ons kan leren zien. Leden van de Vereniging Rembrandt krijgen het boekje gratis thuisgestuurd, niet-leden kunnen het hier bestellen. Prijs: € 10,00 (+ verzendkosten).

Bestel hier
door heel nederland

Satellietpresentaties

Waarom verzamelen wij nog? Deze centrale vraag van Als kunst je lief is wordt in de periode van de tentoonstelling ook in andere musea in Nederland aan de orde gesteld. In twintig satellietpresentaties in vijftien musea door heel Nederland wordt telkens één gesteunde aankoop uit de afgelopen tien jaar in combinatie met andere werken uit de collectie getoond. De presentaties laten zien hoe een nieuw verworven werk de verzameling waarin het is geland op een hoger niveau heeft getild.

uitgelicht

Kamerscherm van Keiga

De meest recente aankoop op de tentoonstelling is een reusachtig Japans kamerscherm uit de 19de eeuw. De ontdekking hiervan deed experts in binnen- en buitenland versteld staan.

een indruk

Keuze uit tentoongestelde werken

Zie, denk, doe mee

Als u zich hier aanmeldt ontvangt u onze maandelijkse nieuwsbrief. U kunt zich hier weer elk moment voor afmelden.

Vul hier uw e-mailadres in en meld u aan!
Aanmelding is mislukt, probeer opnieuw.
Dankuwel voor uw inschrijving.
Als Kunst Je Lief Is Header 1920X1080
Uitgelicht

Bezoek meer dan 40 musea in een dag tijdens de tentoonstelling 'Als kunst je lief is'

Bekijk 'Als kunst je lief is'