Portret Peter Verkleind

De fellow

De Vereniging Rembrandt stelde prof. dr. Peter Hecht (inmiddels emeritus) van de Universiteit Utrecht als eerste fellow aan. Hij was daarvoor de aangewezen persoon, omdat hij bij de organisatie van de jubileumtentoonstelling van de Vereniging in 2008 had laten zien als geen ander enthousiasme en betrokkenheid bij het openbaar kunstbezit te kunnen opwekken.

Peter Met Studenten Verkleind Min

Onderwijs

Als fellow geeft Peter Hecht jaarlijks een werkgroep aan de Universiteit Utrecht over specifieke vraagstukken met betrekking tot het openbaar kunstbezit, waarbij de maatschappelijke betekenis van dat gezamenlijk bezit een rode draad vormt. Zo ging zijn werkgroep over stedelijk kunstbezit niet alleen over het ontstaan en de ontwikkeling van stedelijke musea, maar ook over het belang van een gedeeld verleden, over sociale cohesie en lokale trots.

‘Overdracht van kennis en enthousiasme, daar gaat het om. Anderen laten ontdekken wat je zelf hebt leren zien. Delen wat je beleeft. En studenten laten beseffen dat ons openbaar kunstbezit het werk van eeuwen is en hoe behoud en verandering onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.’

Peter Hecht bestuurslid en fellow van de Vereniging Rembrandt

Tentoonstellingen

Sinds zijn aanstelling als fellow heeft Peter Hecht vijf tentoonstellingen samengesteld. Deze reeks tentoonstellingen vormt een programma, waarin de betekenis van het gemeenschappelijk kunstbezit – en de rol die de Vereniging Rembrandt bij de totstandkoming en instandhouding daarin speelt – vanuit verschillende perspectieven inzichtelijk wordt gemaakt. De meest recent gerealiseerde tentoonstelling is Als kunst je lief is in het Kröller-Müller Museum (30 september 2018-3 februari 2019).

Meer over de laatste tentoonstelling

Zie, denk, doe mee

Als u zich hier aanmeldt ontvangt u onze maandelijkse nieuwsbrief. U kunt zich hier weer elk moment voor afmelden.

Vul hier uw e-mailadres in en meld u aan!
Aanmelding is mislukt, probeer opnieuw.
Dankuwel voor uw inschrijving.
Bekijk ook

Eenmaal, andermaal...

Podcasts
Japanese Lacquered Chest4
Rembrandt Zelfportret
LIDMAATSCHAP

Voor € 75 een echte Rembrandt? Word lid en verzamel mee!

Onze lidmaatschappen