Talks op zaal

Wat is kubisme nu eigenlijk? Hoe verhouden Anatsui’s wandsculpturen van flessendoppen zich tot het slavernijverleden? Waarom werd Newmans Cathedra aangevallen met een mes door een vandaal? Tijdens de achtste editie van JongRembrandt Art Talks vertelden kunstexperts van het Stedelijk en de Vereniging Rembrandt op zaal over verschillende door de Vereniging Rembrandt gesteunde aankopen uit hun collectie: van Matisse tot Warhol en van Polke tot Anatsui. Vier van deze topstukken hebben we hieronder voor je uitgelicht.

Uitgelicht

Vier topstukken

In gesprek met de conservator

Na de talks op zaal gingen de JongRembrandt-leden in gesprek met Amanda Pinatih, conservator design van het Stedelijk. Ze vertelde over de nieuwe collectieopstelling en gaf een kijkje in de keuken van de conservator. Ook beantwoordde ze vragen uit het publiek: wat doet het Stedelijk om er voor iedereen te zijn en hoe bepaal je wat wel en niet in de museumzalen wordt tentoongesteld?

Beeldverslag

Wil je een indruk krijgen van deze middag, of was je erbij en wil je gewoon nog even nagenieten? Bekijk dan de foto’s hieronder.

Tot de volgende keer!

Verkleind DSC097971

Bij binnenkomst in het atrium werden de groepjes voor de art talks ingedeeld.

Verkleind DSC098111

Bij het werk van Newman werd aan de JongRembrandt-leden gevraagd of zij dit kunst zouden noemen.

Verkleind DSC098691

Kunstexpert Ginger van den Akker bij een werk van Warhol.

Verkleind DSC098791

Picasso schilderde La femme nue devant le jardin toen hij al een zeventiger was.

Verkleind DSC098821

Kunstexpert Hilbert Lootsma geeft aan de hand van Picasso's schilderij tips bij het kijken naar kunst.

Verkleind DSC098921

Vier deelnemers bij de collectieopstelling STEDELIJK BASE.

Verkleind DSC098961

Kunstexpert Loulou Oudshoorn bij het werk Ohne Titel van Schwitters.

Verkleind DSC099031

Anatsui's wandsculptuur In the World But Don't Know the World is gemaakt van gerecyclede flessendoppen.

Verkleind DSC099131

Kunstexpert Cas Hieltjes bij het werk van Anatsui.

Verkleind DSC099291

La perruche et la sirène van Matisse is een van de eerste werken van moderne kunst die met steun van de Vereniging Rembrandt is aangekocht.

Verkleind DSC099341

Een van de deelnemers had een wel heel passende outfit aangetrokken.

Verkleind DSC099561

Twee deelnemers bij Warhols Bellevue II.

Verkleind DSC099641

Na de talks op zaal was het tijd voor een drankje en een gesprek met conservator Amanda Pinatih.

Verkleind DSC099661

Amanda Pinatih vertelt over haar werk als conservator en haar visie op de collectie van het Stedelijk.

Bekijk ook

JRAT#7 - Kunstmuseum Den Haag