Blik achter de schermen

Het deed een beetje denken aan een decor in een Harry Potter-film, de museumbibliotheek waar Marleen Ram, conservator Kunstverzamelingen, aan kleine groepjes leden de nieuwste museumaanwinst liet zien. De bezichtiging van deze mysterieuze 16de-eeuwse tekening was om meer dan één reden bijzonder: zulke oude werken op papier worden vanwege hun kwetsbaarheid maar nauwelijks getoond en de historische bibliotheek is normaal niet toegankelijk voor het publiek.

Marleen Ram toont Jong Rembrandt leden de nieuwste museumaanwinst 2

Weten waar de JongRembrandt-leden naar kijken? Klik hier.

'Het was erg bijzonder om zoveel leden van JongRembrandt in Teylers Museum te ontvangen- sommige zelfs voor het eerst. Ik hoop van harte dat ze in de toekomst weer hun weg naar Haarlem vinden.'

Marleen Ram conservator Kunstverzamelingen Teylers Museum
Kijken met een kenner

Na de bezichtiging in de museumbibliotheek bezochten de JongRembrandt-leden de vaste presentatie van de collectie 19de-eeuwse schilderijen en Hockney’s Eye, een tentoonstelling over David Hockney's theorieën over perceptie en optische instrumenten. Kunstjournalist en Hockney-kenner Gijsbert van der Wal liep met hen mee, gaf uitleg en stuurde hun blik: Zou die rode gloed aan de horizon van Willem Bastiaan Tholens Molens bij Giethoorn een zonsop- of een zonsondergang zijn? En hoe denk je dat Hockney in Viewers Looking at a Ready-made with Skull and Mirrors ruimte suggereert?

DSC09505

JongRembrandt-leden in gesprek over David Hockney's Viewers Looking at a Ready-made with Skull and Mirrors

'Het is ongelofelijk hoeveel er te zien is in een werk wanneer je er aandachtig naar kijkt. Om dit samen met andere jonge kunstliefhebbers te doen vond ik erg verrijkend.'

Zita Jong-Rembrandtlid sinds 2022
Borrel

Na het museumbezoek stond er nog één onderdeel op het programma: de borrel! Die vond plaats in een café om de hoek. Hier sprak Gijsbert van der Wal over waarom hij zo'n groot fan is van Hockney en wat wij van hem en zijn kunst kunnen leren: 'Hockney laat zien hoe alledaagse zaken een klein wonder worden als je er aandacht voor weet op te brengen. Door zijn werk kijk je intenser en verheugder naar de wereld om je heen.'

Art Talk van Gijsbert van der Wal

Gijsbert van der Wal over de kunstenaarsblik van Hockney

Beeldverslag

Wil je een indruk van deze middag? Of was je erbij en wil je gewoon nog even nagenieten? Kijk dan hieronder naar het beeldverslag.

Tot de volgende keer!

IMG 5183

De dag begint in het 19de-eeuwse auditorium, waar beroemde wetenschappers als Albert Einstein college hebben gegeven.

DSC09449

Conservator Marleen Ram introduceert de tentoonstelling Hockney’s Eye

Gijsbert Intro

Kunstjournalist Gijsbert van Wal geeft kijktips