Bloemenhouder

H 61 cm
Keramiekmuseum Princessehof
Toegepaste kunst en Design, Keramiek
Collection J.P. van Soest, Rotterdam; Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden, 2013, inv. nr. OKS 2013-2

De bloemenhouder, geïnspireerd op vorm van de Franse tuinvaas, is uniek in zijn verschijning en voorzien van de initialen 'LC'. Deze staan voor de naam Lambertus Cleffius waardoor de bloemenhouder met zekerheid is toe te schrijven aan één van de belangrijkste plateelbakkerijen van Delft: De Metaale Pot, en bovendien nauwkeurig te dateren in de periode dat Cleffius eigenaar was: 1680-1691. Deze vaas is exemplarisch voor het grote vakmanschap van De Metaale Pot in de laatste twee decennia van de 17de eeuw.

Bloemenhouders of tulpenvazen behoren tot de meest aansprekende objecten uit de Delftse aardewerkindustrie. Het Keramiekmuseum Princessehof heeft in 2013 een vroeg exemplaar van exceptionele kwaliteit verworven. De houder laat een symbiose van stijlen zien: de beschildering is geïnspireerd op Chinees porselein en het model is ontleend aan Franse tuinvazen. Met deze combinatie van oosterse en Europese invloeden is dit het soort Delfts aardewerk dat de belangstelling had van Nanne Ottema, de Friese verzamelaar wiens collectie de basis vormde voor Keramiekmuseum Princessehof.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.