La toilette, lecture après le bain (Lezen na het bad)

ca. 1879-83 Edgar Degas

0 38 2289 2014 1 1 2
Edgar Degas (1834 - 1917)
ca. 1879-83
monotype in zwart op vergépapier
277 x 379 mm
Van Gogh Museum
Impressionisme, Prenten en Tekeningen
1880-1950
Kunsthandel N.G. Stogdon Ltd, Oxford, 2014; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv. nr. p2759S2014

Hoewel Edgar Degas (1834-1917) vooral bekend is om zijn schilderijen, tekeningen en pastels, heeft hij ook geëxperimenteerd met prenten. Zijn monotypieën (eenmalige afdrukken van met drukinkt op een metalen of glazen plaat gemaakte tekeningen) zijn pas na zijn dood uit de intimiteit van het atelier te voorschijn gekomen en komen nu nog maar sporadisch op de markt. Het zijn directe, expressieve en intieme werken, vaak met erotische onderwerpen.

Het Van Gogh Museum verwierf deze prent niet alleen als een schitterend voorbeeld van de kunst van Degas, maar ook als het startsein om de deelverzameling impressionistische grafiek kwalitatief en kwantitatief te gaan uitbreiden. Het werk van Degas is in het Nederlandse openbare kunstbezit zeer schaars vertegenwoordigd. Het Rijksmuseum bezit een met pastel opgewerkte monotypie en Museum Boijmans Van Beuningen een sculptuur van een danseres. De Vereniging Rembrandt vindt La Toilette een belangrijke aanwinst voor de Collectie Nederland: een in het oog springend, beeldbepalend kunstwerk van de hoogste kwaliteit, vooruitwijzend naar de gedurfde vernieuwingen van Picasso aan het begin van het kubisme.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de BankGiro Loterij en het Mondriaan Fonds

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Degas
Erotiek uit het fin de siècle

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2016, pp. 26-28