Portret van Hendrick Sorgh en zijn vrouw Ariaentge Hollaer

1645 Hendrick Martensz Sorgh

Zelfportret Hendrick Sorgh Olieverf Op Paneel 1645 Collectie Museum Rotterdam Zonder Lijst Lichter
Portret Van Arientge Hollaer Door Haar Man Hendrick Sorgh Olieverf Op Paneel 1645 Collectie Museum Rotterdam Zonder Lijst Lichter
Hendrick Martensz Sorgh (ca. 1610 - 1670)
Olieverf op paneel
33 x 26,2 cm
Museum Rotterdam
17de-eeuwse schilderkunst
Aangekocht van een nazaat van de kunstenaar, 2019; Museum Rotterdam, inv.nrs. 91777, 91778

Hendrick Martensz Sorgh was een belangrijke figuur in het 17de-eeuwse Rotterdam. Hij behoorde tot de beste schilders van de stad, onderhield contacten met de plaatselijke elite en bekleedde diverse maatschappelijke posities. Als schilder was Sorgh bijzonder veelzijdig. Hij beeldde vooral taferelen uit het dagelijks leven af, maar draaide zijn hand evenmin om voor een portret of een zeestuk. Het bekendst is hij nog altijd om zijn groente- en vismarkten. Dit zelfportret en het portret voor zijn vrouw Ariaentge Hollaer schilderde hij voor zijn eigen huis: de beide werken zijn eeuwenlang van generatie op generatie vererfd binnen de familie.

Zelfportretten van kunstenaars die worden vergezeld door een portret van hun echtgenote zijn relatief zeldzaam in de Hollandse schilderkunst van de 17de eeuw. Dat het hier om een zelfportret van Hendrick Sorgh gaat, een van de meest getalenteerde 17de-eeuwse schilders van Rotterdam, maakt de aanschaf van deze werken een logische keuze voor Museum Rotterdam. Deze aankoop past in het streven van het museum een representatief overzicht van de Rotterdamse schilderkunst uit deze periode te laten zien.

Met dank aan de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds) en de Stichting Vrienden van Museum Rotterdam

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Eend Sijctghen
Word lid of laat na

Verzamel mee voor de eeuwigheid