Portret van Maria Jorisdr Pijnaecker

1626 Willem van der Vliet

Portret Maria Pijnacker
Willem van der Vliet (ca. 1584 - 1642)
Olieverf op paneel
113,2 x 87,5 cm
Museum Prinsenhof Delft
17de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Johnny van Haeften, Londen, 2009; Museum Prinsenhof Delft, inv.nr. PDS 319

De portretten van notaris Willem Reyersz de Langue en zijn vrouw Maria Jorisdr Pijnaecker werden door Willem van der Vliet (1584-1642) geschilderd in een periode dat de Delftse portretkunst floreerde. Dit had te maken met de aanwezigheid van het portretatelier van Michiel van Mierevelt (1567-1641), de meest succesvolle portrettist van dat moment in de Noordelijke Nederlanden, waarvan Van der Vliet onderdeel was. In tegenstelling tot zijn leermeester gaf Van Vliet zijn zitters vrijwel altijd een vriendelijk voorkomen, waardoor de personen dichter bij de beschouwer lijken te staan. De Langue zelf was als notaris betrokken bij het artistieke milieu in Delft. Onder zijn cliënten kon hij Johannes Vermeer (voor 1632-1675) rekenen.

Portretten van Willem van der Vliet zijn vrij zeldzaam en verschijnen niet vaak meer op de markt. In de Collectie Nederland zijn geen werken van de kunstenaar van vergelijkbaar niveau en voorstelling. De portretten zijn zowel vanuit een kunsthistorisch als cultuurhistorisch perspectief zeer waardevol. Het zijn unieke werken van één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de 17de-eeuwse Delftse portretkunst. De pendanten zijn van een hoge schildertechnische kwaliteit en betreffen een echtpaar dat invloedrijk was in het artistieke milieu in Delft.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Mondriaan Stichting, het SNS REAAL Fonds en het VSBfonds

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!