Aankoop TEFAF verkleind
10 maart 2020

Bliksemactie op TEFAF: topstukje voor Bonnefanten

Op de eerste dag van kunstbeurs TEFAF Maastricht heeft de Vereniging Rembrandt, via een zogenaamde gangpadprocedure, het Bonnefanten geholpen bij de aankoop van een uit buxushout gesneden vrouwenbeeldje.
Jan van Steffeswert

De New Yorkse kunsthandel Blumka Gallery bood het beeldje op TEFAF aan als het werk van een onbekende Duitse kunstenaar. Voor het Maastrichtse museum leed het echter geen twijfel: dit is een werk van de belangrijke Maaslandse beeldsnijder Jan van Steffeswert (ca. 1460 - ca. 1530). Van Steffeswert woonde en werkte in Maastricht, waar hij opdrachten kreeg van de vele kerken en kloosters in de omgeving. Nog steeds zijn er in een aantal Limburgse kerken beelden van hem te zien. Ook het Bonnefanten bezat al meerdere sculpturen van Van Steffeswert, waaronder een aangrijpende Maria Magdalena, die in 2002 met steun van de Vereniging Rembrandt werd aangekocht. Een seculier beeld van deze kunstenaar ontbrak nog - tot nu.

Steffeswert voorkant detail
Gangpadprocedure

Dankzij de gangpadprocedure kon het bestuur van de Vereniging Rembrandt razendsnel handelen nadat het Bonnefanten de aankoopwens had uitgesproken. In de stand van Blumka Gallery werd het beeldje bekeken door de bestuursleden die op TEFAF aanwezig waren. Artistiek directeur van het Bonnefanten Stijn Huijts en oud-conservator Peter te Poel, vertelden het bestuur ter plekke waarom dit werk onmisbaar is voor het Bonnefanten en voor de Collectie Nederland. Niet veel later bleek hun missie geslaagd. Het bestuur zegde toe de gevraagde 50% van het aankoopbedrag te steunen, waarmee de wens van het museum werkelijkheid werd.

Op TEFAF wijkt de Vereniging Rembrandt af van de normale werkwijze. De NRC publiceerde hierover afgelopen woensdag nog een groot stuk. Een pdf van dat artikel kan hieronder worden gedownload.

Foto: Harry Heuts

Van links naar rechts: Arent Fock (voorzitter Vereniging Rembrandt), Fusien Bijl de Vroe (directeur Vereniging Rembrandt) en Stijn Huijts (artistiek directeur Bonnefanten).

Steffeswert achterkant detail