Sala Alcala 31 Cristina Lucas Width 585
Kunst 4 september 2019

Confronterende video-installatie Christina Lucas voor het eerst te zien in Nederland

Eind 2018 verwierf Museum Arnhem met steun van de Vereniging Rembrandt de video-installatie Unending Lightning van de Spaanse kunstenares Christina Lucas. Dit najaar wordt het werk voor het eerst aan het Nederlandse publiek getoond, tijdens de herdenking van 75 jaar Slag om Arnhem. In de Eusebiuskerk zal de confronterende installatie een bijzondere relatie aangaan met de Arnhemse oorlogsgeschiedenis.

Kwaad zonder einde

Unending Lightning toont een chronologisch overzicht van de gevolgen van luchtaanvallen wereldwijd. De video-installatie bestaat uit drie synchroon lopende videoprojecties die ruim vijf en een half uur duren. Ze beginnen bij de eerste luchtbombardementen uit 1912 en eindigen bij de meest recente uit 2018. Omdat de kunstenaar in de toekomst nieuwe luchtaanvallen aan het werk zal toevoegen, zal de impact ervan niets aan kracht inboeten.

75 jaar slag om Arnhem

Unending Lightning zal dit najaar voor het eerst in Nederland worden getoond in de Eusebiuskerk in Arnhem tijdens de herdenking van 75 jaar Slag om Arnhem. De Eusebiuskerk is als locatie uitgekozen, omdat dit naast de John Frostbrug hét symbool is van de Slag om Arnhem en de wederopbouw.

Saskia Bak, directeur Museum Arnhem: ‘Dit aangrijpende videowerk over luchtaanvallen verbindt gebeurtenissen in de hele wereld met gebeurtenissen die in Arnhem hebben plaatsgevonden, een stad waarin de impact van de Slag om Arnhem nog altijd voelbaar is.’

De installatie zal te zien zijn van 7 september tot en met 27 oktober.

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.