Gainsborough Landschap Met Twee Koeien Een Herder En Een Melkmeid
Vereniging 28 mei 2019

Crowdfunding voor Gainsborough

De Vereniging Rembrandt en het Dordrechts Museum zijn een crowdfundingcampagne begonnen om een op Aelbert Cuyp geïnspireerd landschap van Thomas Gainsborough naar Dordrecht te halen. Bij een succesvol resultaat zal de Vereniging Rembrandt in de toekomst mogelijk vaker samen met musea dergelijke campagnes uitvoeren.

Peter Schoon
Het schilderij

Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid is een laat werk van Gainsboroughs waarin hij zijn passie voor de natuur vertaalt in expressieve penseelstreken. Het is daarmee een prachtig voorbeeld van de Engelse romantiek. Vanwege de thematiek en lichtval laat het schilderij goed de invloed zien van Aelbert Cuyp, Dordrechts beroemdste schilder.

Belang

Omdat de Engelse romantische landschapschilderkunst onvoldoende vertegenwoordigd is in de Collectie Nederland en omdat dit schilderij in het Dordrechts Museum iets kan vertellen over de Cuyp-rage in het 18de-eeuwse Engeland, heeft het bestuur van de Vereniging Rembrandt besloten de aankoop van dit werk te steunen.

Samenwerking

Omdat het Mondriaan Fonds en de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum eveneens steun hebben toegezegd, is er een stevige bodem gelegd voor aankoop. De resterende € 40.000 probeert het Dordrechts Museum met hulp van de Vereniging Rembrandt op te halen via het crowdfundingplatform Voordekunst.

Meer weten? Klik hier.