Honthorst De Koppelaarster
4 december 2018 Vereniging

Exclusieve openstelling Centraal Museum voor leden van de Vereniging Rembrandt

Leden van de Vereniging Rembrandt krijgen de kans om als een van de eersten de tentoonstelling Caravaggio, Utrecht en Europa in het Centraal Museum te bezoeken tijdens een exclusieve ontvangst op maandag 17 december 2018. We verheugen ons in grote belangstelling: deze bijeenkomst is volgeboekt. Aanmelding is niet meer mogelijk.

Caravaggio en zijn navolgers

Met zijn sterke licht-donkercontrasten en zijn ongepolijste realisme inspireerde de Italiaanse schilder Caravaggio tijdgenoten in binnen- en buitenland, waaronder Utrechtse schilders als Hendrick ter Brugghen en Gerard van Honthorst. De tentoonstelling Utrecht, Caravaggio en Europa biedt een unieke gelegenheid om een groot aantal topstukken van deze caravaggisten bij elkaar te zien samen met werk van Caravaggio zelf. De schilderijen zijn afkomstig uit musea, kerken en privécollecties uit Europa en de Verenigde Staten. In de eerste vier weken van de tentoonstelling is er bovendien een bijzondere eregast, een altaarstuk van Caravaggio uit de collectie van de Vaticaanse musea dat alleen bij hoge uitzondering wordt uitgeleend.

Het belang van een goede collectie

Het Centraal Museum kan een tentoonstelling van deze statuur alleen organiseren omdat het museum beschikt over een uitstekende collectie Utrechtse caravaggisten, aangelegd vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw. Veel van die schilderijen, waaronder topstukken als Van Honthorsts Koppelaarster, zijn aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt. Vier hiervan zijn op de tentoonstelling te zien. De drie andere tentoongestelde werken die met steun van de Vereniging Rembrandt zijn verworven, zijn afkomstig uit de collecties van het Mauritshuis, het Rijksmuseum en Museum Catharijneconvent.

Speciale ontvangst - VOLGEBOEKT

Om de Vereniging Rembrandt te bedanken voor haar steun bij het aanleggen van haar collectie Utrechtse caravaggisten en daardoor het indirect mogelijk maken van de tentoonstelling, organiseert het Centraal Museum op 17 december voor haar leden een exclusieve ontvangst. Deze ontvangst (beide tijdsblokken) is volgeboekt en aanmelden is niet meer mogelijk. Iedereen die zich reeds heeft ingeschreven, ontvangt per mail een bevestiging.

Andere dag

Wilt u de tentoonstelling op een andere dag bezoeken? Op vertoon van uw Rembrandtkaart hebt u gratis toegang. In verband met de verwachte drukte, dient u online een reservering te maken bij het museum. Utrecht, Caravaggio en Europa is tot en met 24 maart te zien. Klik hier voor het maken van een reservering.

Als Kunst Je Lief Is Header 1920X1080
Uitgelicht

Bezoek meer dan 40 musea in een dag tijdens de tentoonstelling 'Als kunst je lief is'

Bekijk 'Als kunst je lief is'