Dekselpot
Kunst 18 januari 2019

Gemeentemuseum Den Haag verwerft Chinese dekselpot met koninklijke herkomst

Gemeentemuseum Den Haag heeft de hand weten te leggen op een zeventiende-eeuwse blauwwitte dekselpot van Chinees porselein. Aangekocht met steun van het Hendrik Mullerfonds. De Vereniging Rembrandt was bereid – indien nodig – bij te dragen aan deze aankoop.

De pot was ooit eigendom van koningin Anna Paulowna der Nederlanden (1795-1865), de dochter van de Russische tsaar Paul I, die naar Nederland kwam als bruid van de latere koning Willem II. Dit is onder meer duidelijk doordat op de onderkant haar persoonlijk merkteken – een A met een kroontje erboven - te zien is. De aankoop is een schitterende verrijking van de Stijlkamers van het Gemeentemuseum en gaat deel uitmaken van de permanente presentatie in de zogeheten Japanse lakkamer, afkomstig uit het Haagse paleis Buitenrust waar Paulowna tot haar dood woonde.

Directeur Benno Tempel: ‘We zijn ontzettend blij met deze aankoop. Het biedt ons de kans om de koninklijke geschiedenis van onze Stijlkamers nog beter voor het voetlicht te brengen. Bezoekers kunnen straks ronddwalen in een interieur dat in alles de sfeer ademt van Anna Paulowna, een historische vorstin die nog altijd tot de verbeelding spreekt.’

Koninklijke herkomst

De blauwwitte dekselpot uit de Qing-dynastie, Kangxi-periode (1662-1722) is een van de objecten uit bezit van een Nederlandse prinses die vandaag bij de Royal & Noble sale bij Sotheby’s in Londen is geveild. De porseleinen pot is 57 cm hoog en gedecoreerd met panelen van sierlijke planten en vogels, naar Europese smaak. De pot is een typisch zeventiende-eeuws Chinees export product. In die tijd werd er veelvuldig porselein door Europese vorstenhuizen en notabelen besteld in China.

Vaste plek in Japanse lakkamer

Vanaf 21 maart is de dekselpot te zien in de Japanse lakkamer, onderdeel van de Het wonder van Delfts blauw, de grootste opstelling van Delfts blauw in Nederland. De lakkamer maakte ooit deel uit van Buitenrust, het buitenpaleis van Anna Paulowna. In 1912 werd het huis afgebroken, omdat op die plek het Vredespaleis zou worden gebouwd.

Het interieur van de lakkamer is in Chinoiserie­stijl, de stijl die in de achttiende eeuw erg in de mode was. De muren en het plafond zijn een combinatie van oosterse (Japans/Chinese) en westerse (Europese) onderdelen. De pot krijgt een prominente plek in de haard, zoals gebruikelijk was ten tijde van Paulowna’s verblijf in de zomermaanden. Met de aankoop kijkt het museum alvast vooruit naar Koninlijk Blauw, een grote tentoonstelling over de liefde van de koninklijke familie voor het blauwwitte keramiek, die opent op 21 maart 2020.