Als Kunst Je Lief Is Header 1920X1080
26 november 2018 Vereniging Persberichten

Tachtig topstukken uit veertig musea voor één keer bijeen in het Kröller-Müller Museum

Van 30 september 2018 tot en met 3 februari 2019 organiseert het Kröller-Müller Museum op initiatief van de Vereniging Rembrandt de tentoonstelling Als kunst je lief is. Voor één keer worden ruim tachtig belangrijke aankopen van veertig Nederlandse musea bijeengebracht die de afgelopen tien jaar mede zijn verworven met steun van de Vereniging Rembrandt. Als kunst je lief is toont de volle breedte van de museale aankopen. Samen geven ze een beeld van hoe de Collectie Nederland in de jaren 2008-2018 is verrijkt.

Een feest van onverwachte ontmoetingen

Als kunst je lief is wordt een feest van onverwachte ontmoetingen. De tachtig werken - veelal publiekslievelingen - worden uit hun gebruikelijke context gehaald en in verrassende combinaties getoond. Zo hangt een monumentaal 16de-eeuws Bijbels historiestuk uit het Stedelijk Museum Alkmaar naast een imposante foto van Andreas Gursky uit het Stedelijk Museum te Amsterdam. De werken zijn met grote zorg geselecteerd en geënsceneerd door samensteller Peter Hecht en vormgever Maarten Spruyt.

Belang van verzamelen

Als kunst je lief is een feest, maar wel één met een boodschap. De tentoonstelling maakt duidelijk waarom musea moeten blijven verzamelen. Niet alleen omdat musea levendig en relevant behoren te zijn, maar ook omdat wij naar musea komen voor verwondering en verdieping en zij dat door nieuwe aanwinsten steeds beter kunnen bieden. De tentoonstelling laat tevens zien dat aankopen alleen tot stand kunnen komen 'als kunst je lief is': met de onmisbare inzet van betrokken kunstliefhebbers zoals de leden van de Vereniging Rembrandt.

Satellietprogramma door heel Nederland

Als aanvulling op en verwijzing naar de tentoonstelling in Otterlo vinden er door heel Nederland satellietpresentaties plaats. De presentaties laten zien hoe een nieuw verworven werk de verzameling waarin het is geland op een hoger niveau heeft getild.

Lees hier meer over de tentoonstelling of bezoek de speciale tentoonstellingswebsite.

Als Kunst Je Lief Is Header 1920X1080
Uitgelicht

Bezoek meer dan 40 musea in een dag tijdens de tentoonstelling 'Als kunst je lief is'

Bekijk 'Als kunst je lief is'