Globes Amsterdam Museum Bijgesneden
19 december 2018 Vereniging

Mensen hebben benen

Hoe zorgen wij ervoor dat iedere Nederlander zich verbonden voelt met de Collectie Nederland? Die vraag stelt cultuurhistorica Gunay Uslu in haar artikel 'Mensen hebben benen', dat is verschenen in het laatste nummer van het Bulletin van de Vereniging Rembrandt.

In de cultuurplannen van deze regering heeft museumbezoek voor kinderen een prominente plek. Uslu vindt dat een goede zaak, maar wijst er wel op dat wij de Collectie Nederland anders moeten inzetten als wij willen dat ook toekomstige generaties zich hierin willen thuis voelen: 'Nederland is pluriform, kleurrijk en veelzijdig. Dat is het heden en de toekomst.'

Als onze musea hun draagvlak in de samenleving willen behouden, zo stelt Uslu, is meerstemmigheid en inclusiviteit nodig. Zij pleit ervoor de Collectie Nederland meer te gebruiken als middel om meningen en discussies uit te lokken die helpen de dynamiek van de samenleving te begrijpen.

Het artikel 'Mensen hebben benen' kan hieronder worden gedownload.