Rubens Tekening Oranjes
11 januari 2019 Vereniging, Kunst

Moet Oranjekunst worden behouden?

Deze maand gaan in Londen en New York kunstwerken onder de hamer die eigendom zijn van de koninklijke familie. Hierover is in Nederland een flinke discussie ontstaan, waarbij de Vereniging Rembrandt om haar mening werd gevraagd.

Rubens

Het topstuk van de te veilen kunstwerken is een tekening van Peter Paul Rubens (1577-1640), met een geschatte opbrengst van ongeveer drie miljoen euro. Het werk is een voorstudie voor de Kruisoprichting, een van Rubens' belangrijkste schilderijen. Sjarel Ex, directeur van Museum Boijmans Van Beuningen, heeft laten weten het vreemd te vinden dat de koninklijke familie de tekening niet eerst heeft aangeboden aan zijn museum: 'Wij hebben de top van Rubens in huis. Het is heel normaal dat je dan het museum belt en vraagt: zou het iets voor jullie zijn?'

Vereniging Rembrandt

De pers benaderde ook de Vereniging Rembrandt voor haar mening over de geplande verkoop van de Rubens-tekening en de andere ter veiling gebrachte Oranjekunst. Directeur Fusien Bijl de Vroe benadrukt dat de koninklijke familie het volste recht heeft om de tekeningen te verkopen, maar laat ook weten het erg jammer te vinden: 'De stukken die worden geveild in New York zijn ooit aangekocht door koning Willem II. Ze zijn na zijn dood verkocht maar ook weer teruggekocht en toen in Nederland gebleven. Alleen daarom al zouden ze in Nederland moeten blijven.'

Meer informatie

Voor het interview van directeur Fusien Bijl de Vroe met de Volkskrant klikt u hier, haar gesprek met het NRC staat hier. De reportage over deze kwestie gemaakt door Nieuwsuur kunt u hier terugvinden.

Een reactie op de kamervragen leest u hier.