Meester Van De Heilige Veronica Madonna Te Midden Van Heiligen
7 december 2018 Kunst

Museum Boijmans Van Beuningen verwerft zeshonderd jaar oud drieluik

In de avond van 5 december kocht Museum Boijmans Van Beuningen mede dankzij royale steun van de Vereniging Rembrandt een van de oudste werken van de Noord-Europese schilderkunst. Het drieluik met als hoofdvoorstelling Madonna te midden van heiligen werd die avond bij veilinghuis Sotheby's afgehamerd op 1.570.000 GBP (incl. opgeld). De Vereniging Rembrandt droeg 45% van dat bedrag bij.

Het werk

Het drieluik, een reisaltaar, meet in geopende toestand 70 x 64 cm en wordt gedateerd rond 1410. Het is gemaakt door de Meester van de Heilige Veronica, een anonieme Keulse kunstenaar die werkzaam was aan het begin van de vijftiende eeuw. Recent nog werd het schilderij door een internationaal erkend expert op het gebied van de vroege Noord-Europese schilderkunst omschreven als 'een van de topstukken uit zijn tijd'. Op het middenpaneel is Maria afgebeeld met op haar schoot het kleine Christuskind dat trappelend van plezier met de ketting van zijn moeder speelt. Maria zit voor een gouden mandorla (amandelvormige aureool) die omgeven wordt door engelen met aan de bovenzijde een zegenende God. Op het gras voor haar zit een groep heiligen.

Belang

Museum Boijmans Van Beuningen bezit uit dezelfde periode al het zogenaamde Norfolk-triptiek dat in de regio Luik-Maastricht ontstond en het Drieluik met de balseming van Christus dat vermoedelijk in Brugge werd geschilderd en dat in 2013 werd aangekocht, eveneens dankzij steun van de Vereniging Rembrandt. Door de aankoop van het Keulse drieluik bezit het museum nu een trio van drieluiken dat op ongekende wijze de schilderkunst van de internationale gotiek laat zien en dat zijn weerga niet kent in de museumwereld.

Fusien Bijl de Vroe, directeur Vereniging Rembrandt: 'Dit is waarom de Vereniging Rembrandt bestaat: om buitenkansen te grijpen en dromen werkelijkheid te maken.'

Samenwerking

Het Drieluik met Madonna te midden van heiligen is aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, de Stichting Bevordering van Volkskracht, het Prins Bernhard Cultuurfonds namens het Breeman Talle Fonds, de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen en particulieren.