Wittel Amersfoort
Vereniging 26 januari 2019

Opening 'MAESTRO VAN WITTEL' in Kunsthal KAdE

Op 25 januari was de feestelijke opening van de tentoonstelling 'MAESTRO VAN WITTEL' - Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht in Kunsthal KAdE.

26 jan 2019 - 5 mei 2019

Caspar van Wittel (1653-1736) werd geboren in Amersfoort, verhuisde rond 1673 naar Italië, verwierf daar naam en faam en keerde niet meer terug naar Nederland. Tegenwoordig bevindt het overgrote deel van zijn oeuvre zich in Italiaanse, Engelse en Spaanse collecties. Met de tentoonstelling 'MAESTRO VAN WITTEL – Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht’ eren Museum Flehite en Kunsthal KAdE deze in Nederland vrijwel onbekende meester met een groot retrospectief.

In de tentoonstelling hangt ook het werk Gezicht op Amersfoort (ca. 1712), die met steun van de Vereniging Rembrandt is aangekocht. De Vereniging steunt kunst, en met die kunst ook verhalen. In Museum Flehite ontbrak nog een belangrijk verhaal dat door de verwerving van Gezicht op Amersfoort van Van Wittel nu eindelijk kan worden verteld. Met deze nieuwe aanwinst is het museum namelijk niet alleen in bezit gekomen van een prachtig gezicht op de eigen stad, maar ook van zijn eerste unieke werk van een van de invloedrijkste kunstenaars die Amersfoort ooit heeft voortgebracht. Omdat de invloed van Van Wittel zich vrijwel uitsluitend heeft doen laten gelden in zijn nieuwe vaderland Italië, waar zijn naam werd verbasterd tot Vanvitelli, is hij bij de meeste Nederlandse kunstliefhebbers nog een grote onbekende. Met Gezicht op Amersfoort kan Museum Flehite daar verandering in brengen.

Speciaal tijdens deze tentoonstelling is het voor leden mogelijk met de Rembrandtkaart gratis Kunsthal KAdE te bezoeken.