Rembrandtlezing Luit Mols
3 december 2018 Vereniging

Rembrandtlezing 2018

Wat wilt ú dat er verzameld wordt door de Nederlandse musea? Moeten we proberen dat superieure zelfportret van Van Gogh dat zich nog in particuliere handen bevindt ‘thuis’ te brengen, een blad uit de elf eeuwen oude ‘Blauwe Koran’ kopen om meer begrip en waardering te krijgen voor andere culturen of toch liever een landschap van Hockney, die zelfs van een alledaags onderwerp als een pad door een weiland iets moois wist te maken?

Over dit soort vragen ging de Rembrandtlezing die op 22 november werd gehouden in de Oude Lutherse Kerk te Amsterdam. Sprekers waren Peter Hecht, fellow van de Vereniging Rembrandt en samensteller van de tentoonstelling Als kunst je lief is, Luit Mols, docent-onderzoeker islamitische kunst, en kunstjournalist Gijsbert van der Wal.

Kunst ´thuisbrengen´

De tendens die Peter Hecht signaleerde bij zijn onderzoek naar tien jaar aanwinsten door musea voor de tentoonstelling Als kunst je lief is, is dat Nederland tegenwoordig vooral kunst lijkt te willen thuisbrengen. Zelfs de enkele keer dat musea buitenlandse oude kunst kopen, is er vaak een link met Nederland, zoals een Monet die in de Zaanstreek is geschilderd of een Japanse lakkist die via de VOC naar Europa kwam. ‘Kijken we wel genoeg naar buiten?’, vroeg Hecht zich af.

Kunst van elders

Die blik naar buiten is er wel geweest, viel te concluderen uit de lezing van Luit Mols. Islamitische kunst werd al vroeg verzameld, om esthetische redenen, maar ook om andere culturen beter te begrijpen en de cultuur uit de koloniën te documenteren. Er is meer islamitische kunst dan we denken in onze openbare collecties, en die verzamelingen zouden ook meer moeten worden getoond en aangevuld, betoogde Mols.

Kunstplezier

De derde spreker, Gijsbert van der Wal, brak een lans voor kijkplezier. De kunstwereld heeft een financiële kant, een politieke kant, een publicitaire kant, kunst kan weerstand oproepen, maar ook troost bieden (‘bij eerste-wereld-problemen’), associaties en levenslust opwekken en je optillen uit de werkelijkheid: je maakt een reis in tijd en ruimte doordat je je verplaatst in de kunstenaar en hoe hij keek.

Stemmen

Dor middel van stemkastjes kon het aanwezige publiek laten weten welke door de sprekers getoonde voorbeelden zij het liefste aangekocht zouden willen zien. De slotvraag was welk soort aankopen de steun van de Vereniging Rembrandt het meest verdient. Zijn dat de kunstwerken met een link naar Nederland, de kunstwerken die ons de schoonheid van andere culturen laten zien of kunst die ons vooral kijkplezier biedt? Dat laatste bleek voor de toehoorders het belangrijkste uitgangspunt te zijn.

Hebt u de Rembrandtlezing gemist? U kunt de drie lezingen hier beluisteren.

Als Kunst Je Lief Is Header 1920X1080
Uitgelicht

Bezoek meer dan 40 musea in een dag tijdens de tentoonstelling 'Als kunst je lief is'

Bekijk 'Als kunst je lief is'