Dodenboek Van Kenna
17 augustus 2018 Vereniging Kunst

Restauratie Egyptisch dodenboek

Het Dodenboek van Kenna (1325-1275 v. Chr.) is het mooiste en langste dodenboek uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden. Er wordt momenteel een bijzondere restauratie uitgevoerd, mogelijk gemaakt door het Van der Klaauw Fonds van de Vereniging Rembrandt.

Het dodenboek is bijna achttien meter lang en is opgesneden in 39 vellen, die door de jaren heen op verschillende wijzen zijn gerestaureerd. In juli 2018 is met steun vanuit het Van der Klaauw Fonds van de Vereniging Rembrandt een restauratieproject gestart om de papyrus op een uniforme manier te restaureren en in te lijsten, zodat het Rijksmuseum van Oudheden het dodenboek uiteindelijk weer als één geheel kan tonen. Drie van deze vellen zullen te zien zijn in de tentoonstelling Goden van Egypte, die 12 oktober 2018 opent. Op de foto's hieronder zien we freelance restauratoren Femke Prinsen en Alexandra Nederlof hard aan het werk om het dodenboek op tijd gereed te maken.

Lees hier meer over het dodenboek.

Femke Prinsen Papyrus
Alexandra Nederlof Papyrus
Als Kunst Je Lief Is Header 1920X1080
Uitgelicht