Portret Gorcumse Abraham Van Hoey Februari 2019 13
13 februari 2019 Kunst

Franse zwier in Gorinchem

Door een recente aanwinst is het Gorcums Museum het enige Nederlandse museum met een schilderij van Hyacinthe Rigaud, de Franse portretschilder die onder andere koning Lodewijk XIV tot zijn klanten rekende. Het portret is voor het museum verworven door de Historische Vereniging Oud-Gorcum, die hierbij werd geholpen door de Vereniging Rembrandt, de Stichting Vrienden van het Gorcums Museum en de gemeente Gorinchem.

De man op het portret is Abraham van Hoey (1684-1766), een prominent figuur uit de geschiedenis van Gorinchem. Tussen 1727 en 1747 verbleef hij in Parijs als ambassadeur van de Republiek der Zeven Verenigde Provinciën. Het portret is ook hier geschilderd, in 1736. Hyacinthe Rigaud (1659-1743), die het portret maakte, was toen al een zeventiger, maar nog steeds een van de belangrijkste portrettisten van de Franse beau-monde.

De nieuwe aanwinst van het Gorcums Museum werd op 11 februari onthuld door burgemeester Reinie Melissant, Paul Mulders (voorzitter Historische Vereniging Oud-Gorcum) en Marloes van Leersum (Vereniging Rembrandt).

Voor meer informatie over het schilderij, klik hier.