Ranson Afbeeldingpersbericht
21 september 2018 Kunst, Persberichten

Symboliek en utopie: Gemeentemuseum Den Haag verwerft schilderij Paul-Élie Ranson

Op Internationale Dag van de Vrede presenteert het Gemeentemuseum Den Haag zijn nieuwste aanwinst, het schilderij Christus en Boeddha (ca. 1890) van de Franse schilder Paul-Élie Ranson. Het toont een utopische visie op de wereld waarin alle religies gelijkwaardig zijn aan elkaar.

Christus en Boeddha, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, is het eerste substantiële werk van Ranson in de Collectie Nederland. In het Gemeentemuseum Den Haag zal het schilderij internationale context geven aan het symbolistische werk van kunstenaars als Jan Toorop, Piet Mondriaan en Johan Thorn Prikker. Ransons schilderij is per direct toegevoegd aan de collectiepresentatie Ontdek het Moderne.

Fusien Bijl de Vroe, directeur van de Vereniging Rembrandt: 'Ik vind het fantastisch dat onze leden deze aankoop mede mogelijk hebben gemaakt. Het is een schilderij dat je in het echt moet zien om de kracht te begrijpen.'

Lees hier meer over het werk.