Dsc6131
14 november 2018 Vereniging Kunst

Vereniging Rembrandt geeft Alkmaarse schutters een nieuw gezicht

De Vereniging Rembrandt gaat bijdragen aan de restauratie van een schuttersstuk van Caesar van Everdingen in Stedelijk Museum Alkmaar, Officieren van de Oude Schutterij van Alkmaar uit 1641. De steun wordt verleend vanuit het in 2018 opgerichte BankGiro Loterij Restauratiefonds van de Vereniging Rembrandt.

Het schuttersstuk hangt al vele jaren in het depot van het museum omdat de conditie te zwak is voor een plek op zaal: het vernis is geel en op verschillende plaatsen zijn barsten, verkleuringen en overschilderingen te zien. De aankomende maanden zal het schilderij worden gerestaureerd, waarna het wordt opgenomen in de vaste presentatie bij de andere werken van Caesar van Everdingen.

Stedelijk Museum Alkmaar is het eerste museum dat een bijdrage uit het BankGiro Loterij Restauratiefonds ontvangt. De Vereniging Rembrandt heeft dit fonds in 2018 opgericht met een grote gift van de BankGiro Loterij om sleeping beauties uit Nederlandse museumdepots wakker te kussen.

Christi Klinkert, conservator van Stedelijk Museum Alkmaar: ‘Caesar van Everdingen is de beroemdste schilder die Alkmaar heeft voortgebracht. Dit schuttersportret heeft een ingrijpende restauratie nodig. Onze eigen middelen zijn daarvoor ontoereikend, dus wij zijn heel blij met dit initiatief van de Vereniging Rembrandt.’

Meer informatie over het BankGiro Loterij Restauratiefonds van de Vereniging Rembrandt vindt u hier.

Alkmaar Sma 020934 Repro Bijgesneden

Caesar van Everdingen, Officieren van de Oude Schutterij van Alkmaar, 1641. Stedelijk Museum Alkmaar

Als Kunst Je Lief Is Header 1920X1080
Uitgelicht