Dekker
12 maart 2019 Vereniging

Vereniging Rembrandt tegen wetsvoorstel minister Dekker

De Vereniging Rembrandt spreekt zich uit tegen het conceptwetsvoorstel Transparantie maatschappelijke organisaties. De reden: geven is privé, het is een onaantastbaar recht om in stilte goed te doen.

In het regeerakkoord staat dat moet worden voorkomen dat via geldstromen vanuit het buitenland naar politieke, maatschappelijke en religieuze organisaties onwenselijke invloed wordt gekocht en dat deze geldstromen daartoe meer transparant moeten worden gemaakt. Het conceptwetsvoorstel is een uitwerking hiervan en is bedoeld om de vergroting van transparantie van geldstromen naar maatschappelijke (waaronder religieuze) organisaties te regelen.

Als het conceptvoorstel in zijn huidige vorm wet wordt dan zou de Vereniging Rembrandt verplicht worden om naam en woonplaats bekend te maken van diegenen die meer dan € 15.000 aan de vereniging schenken. De wet zou hierdoor schadelijk zijn voor de privacy, veiligheid en geefbereidheid van donateurs.

Fusien Bijl de Vroe, directeur Vereniging Rembrandt: ‘Burgerbetrokkenheid is ingebakken in de Nederlandse cultuur. En juist de vrijheid om zelf een maatschappelijke waarde te kiezen om aan bij te dragen, zonder daar aan wie dan ook verantwoording te hoeven afleggen, maakt die burgerbetrokkenheid zo groot en waardevol.’

Klik hier voor het conceptwetsvoorstel en hier voor het opiniestuk van Fusien Bijl de Vroe in de Staatscourant. De ondertekende reactie van de Vereniging Rembrandt kan hieronder worden gedownload.