De leden van de Vereniging Rembrandt hebben onze musea geholpen aan maar liefst 39 Rembrandts. Als dank kunnen zij een deel van de tentoonstellingen in dit Rembrandtjaar als een van de eersten en in alle rust bekijken.

Een pagina voor Rembrandt

Tussen de Rembrandts die met steun van de Vereniging Rembrandt zijn verworven bevinden zich enkele van zijn meest geliefde meesterwerken, zoals de Titus aan de lezenaar in Museum Boijmans Van Beuningen, Rembrandts tekening van een leeuw in het Rijksmuseum en zijn laatste geschilderde zelfportret in het Mauritshuis. Een overzicht van die werken staat op deze pagina, net als een kalender van de tentoonstellingen die Nederlandse musea in het teken van het Rembrandtjaar organiseren. Houd deze pagina in de gaten, want de komende maanden komen hier bijzondere verhalen te staan: zoals hoe een schilderij van Rembrandt bij toeval werd ontdekt door een Utrechtse conservator of hoe door de Russische Revolutie twee late werken van de grote meester in het Rijksmuseum terecht kwamen.

‘Het is mede dankzij onze leden dat de Nederlandse musea in dit Rembrandtjaar ook echt iets kunnen laten zien.’

Fusien Bijl de Vroe directeur Vereniging Rembrandt
geschiedenis

Waarom 'Rembrandt'?

De Vereniging Rembrandt steunt kunst van alle tijden, alle soorten en van over de hele wereld. De verenigingsnaam doet echter vermoeden dat het haar alleen gaat om werk van Rembrandt. Wat was de gedachte achter deze naamgeving?

Verder lezen
Rp T 1901 A 4524
Rembrandt, Liggende leeuw, naar rechts, ca. 1660, rietpen en bruine inkt, 12,2 x 21,2 cm, Rijksmuseum, Amsterdam - gesteund in 1895
Zelfportretje Wolkers Bijgesneden
Wolkers' ode aan Rembrandt

Jan Wolkers was al op jonge leeftijd gegrepen door het werk van Rembrandt. Auteur Onno Blom, biograaf van zowel Wolkers als de jonge Rembrandt, schrijft in het Bulletin van de Vereniging Rembrandt over deze levenslange fascinatie.

Tentoonstellingen Rembrandtjaar

Het Rembrandtjaar 2019 heeft als titel Rembrandt en de Gouden Eeuw. Musea organiseren daarom niet alleen tentoonstellingen over en rond Rembrandt, maar ook over die van andere Nederlandse kunstenaars uit de 17de eeuw en over onderwerpen die met de Gouden Eeuw verband houden. Leden van de Vereniging Rembrandt krijgen door previews en speciale openstellingen de mogelijkheid om een deel van deze tentoonstellingen als een van de eersten en in alle rust te bezoeken. Hiervan worden zij via onze online-kanalen op de hoogte gehouden.

Gesteund

39 x Rembrandt: van een allegorie uit zijn leertijd tot zijn laatste zelfportret

Zie, denk, doe mee

Als u zich hier aanmeldt ontvangt u onze maandelijkse nieuwsbrief. U kunt zich hier weer elk moment voor afmelden.

Vul hier uw e-mailadres in en meld u aan!
Aanmelding is mislukt, probeer opnieuw.
Dank u wel voor uw inschrijving.
Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.