ANBI

Schenken aan de Vereniging Rembrandt kan op verschillende manieren. De Vereniging Rembrandt is aangemerkt als een Culturele Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) en daarmee is uw schenking volledig aftrekbaar in inkomsten- of vennootschapsbelasting. Daarnaast mogen schenkingen aan culturele instellingen, zoals de Vereniging Rembrandt, door de multiplier voor wat betreft de eerste € 5.000 zelfs voor 125% in mindering worden gebracht. U mag dus een kwart meer aftrekken dan u eigenlijk geschonken hebt. Meerdere giften in een jaar aan verschillende ANBI’s worden door de Belastingdienst bij elkaar opgeteld. Voor een indicatie van uw fiscale voordeel kunt u gebruik maken van de ANBI rekenmodule.

Vormen van schenken

Eenmalige gift

Een eenmalige schenking aan de Vereniging Rembrandt mag u op uw fiscaal jaarinkomen in mindering brengen. Daarbij geldt een drempel van 1% (met een minimum van € 75) en een plafond van 10% van het gezamenlijke inkomen van u en uw partner.

Periodieke gift

U maakt optimaal gebruik van de fiscale voordelen die de overheid u biedt wanneer u uw schenking aan de Vereniging Rembrandt vastlegt in een periodieke schenkingsovereenkomst voor een periode van minimaal vijf jaar, in vijf gelijke delen. Voor dergelijke schenkingen die voldoen aan alle voorwaarden van een periodieke gift geldt geen drempel of een maximum. Het tarief waartegen een schenking aan een ANBI mag worden verrekend wordt de komende periode geleidelijk aangepast van 51,75 procent in 2019 naar 37 procent in 2023 (percentages voor jaren na 2019 kunnen nog wijzigen). De fiscale aftrek verbonden aan een schenking aan de Vereniging Rembrandt houdt daarmee gelijke tred. Een overzicht van de verschillende meesterlidmaatschappen met een periodieke overeenkomst vindt u hier.

Schenken in natura

Een gift kan ook in natura (zoals kunstvoorwerpen) worden gedaan. Wij vertellen u graag over de mogelijkheden. U kunt hierover contact opnemen met de directeur van de Vereniging Rembrandt, Fusien Bijl de Vroe. Zij is te bereiken via ons algemene telefoonnummer: 070-4271720.

Nalaten

Voor vragen over nalaten aan de Vereniging Rembrandt kunt u contact opnemen met Leonie Pels Rijcken via (070) 427 17 20 of pelsrijcken@verenigingrembrandt.nl.

Disclaimer

De Vereniging Rembrandt heeft bovenstaande informatie met de grootste zorgvuldigheid samengesteld, maar kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gehouden voor acties die u naar aanleiding hiervan onderneemt of nalaat. Raadpleeg voor uw specifieke situatie een belastingadviseur.

Vragen?

Graag helpen wij u met advies en informatie over de verschillende manieren van schenken en vormen van lidmaatschappen. Vul hiervoor ons contactformulier in of neem direct contact op met ons Hoofd Mecenaat, Paul van den Biesen:

T: 070-4271720
@: vandenbiesen@verenigingrembrandt.nl

Contactformulier

Zie, denk, doe mee

Als u zich hier aanmeldt ontvangt u onze maandelijkse nieuwsbrief. U kunt zich hier weer elk moment voor afmelden.

Vul hier uw e-mailadres in en meld u aan!
Aanmelding is mislukt, probeer opnieuw.
Dank u wel voor uw inschrijving.
Bekijk ook

Jonge Meester

Rembrandt Zelfportret In Ng Bijgesneden
Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.