Dido op de troon met bedienden

18de eeuw Augustinus Terwesten

Dido
Artist
Augustinus Terwesten (1649 - 1711)
18de eeuw
Material
Olieverf op doek
Dimensions
283 x 218,5 cm
Museum de Fundatie/Hannema de Stuers Fundatie
Interest area
18de-eeuwse schilderkunst
Time period
Year of purchase
Provenance
Buiten de veiling om via Christie's Privates Sales, London, verworven op 17 augustus 2017 van een particuliere eigenaar uit Kent, Engeland; Museum de Fundatie/Hannema de Stuers Fundatie, Zwolle/Heino-Wijhe, inv.nr. 12228 t/m 12233

Vroeg 18de-eeuwse serie van zes wandschilderingen die in delen worden teruggeplaatst op Kasteel het Nijenhuis in Heino/Zwolle.

Reason of support

Ze worden in de 18de eeuw wel ‘kamers in ’t rond’, ‘geschilderde kamers’ of ‘kamers met beschilderde behangsels’ genoemd. Tegenwoordig denkt men bij ‘behang’ vooral aan rollen papier. Maar de term is van oorsprong gebruikt voor een grote diversiteit aan wandbekleding die tot ver in de 17de eeuw letterlijk los werd opgehangen voor de muren. Met ‘behangsel’ kan zodoende ook een serie wandvullende schilderijen worden bedoeld. In het afgelopen jaar steunde de Vereniging Rembrandt de aankoop van niet minder dan drie van deze reeksen wandschilderingen.

Thanks to

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de BankGiro Loterij

Questions

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Rembrandt Titus nog meer verkleind
Mijn favoriet