De Vereniging Rembrandt kent leden die op eigen initiatief zogenaamde vraaggezelschappen hebben opgericht. Zij nodigen zelf vrienden en kennissen uit om deel te nemen aan hun gezelschap. Als groep dragen zij gericht bij aan kunstaankopen en organiseren diverse bijeenkomsten om hun liefde voor het gezamenlijk kunstbezit te delen.

Een eigen fonds

De cirkelleden vormen met hun giften gezamenlijk een eigen Rembrandtcirkelfonds. Met dit fonds wordt bijgedragen aan kunstaankopen voor musea in bijvoorbeeld de eigen provincie of binnen een bepaald verzamelgebied. Jaarlijks bepalen de cirkelleden gezamenlijk aan welke door de Vereniging gesteunde aankoop zij de naam van hun cirkel willen verbinden. Sinds de oprichting van de eerste Rembrandtcirkel in 2004 zijn meer dan een vijftig aankopen gerealiseerd met steun van een of meerdere cirkelfondsen.

10 cirkels

Titus Cirkel

De Titus Cirkel, opgericht in 2004, is de oudste van alle Rembrandtcirkels. De cirkel is vernoemd naar Rembrandts zoon Titus van Rijn. Vanwege de gedeelde interesse van de cirkelleden in naoorlogse en hedendaagse kunst, steunen zij vooral aankopen binnen dit verzamelgebied.

Titus Fonds

Utrecht & Gooi Cirkel

De Utrecht & Gooi Cirkel (voorheen Utrecht Cirkel) is opgericht in 2011 en bestaat uit leden van de Vereniging Rembrandt die een bijzondere band hebben met de provincie Utrecht en het Gooi. Bij de bepaling aan welke door de Vereniging Rembrandt gesteunde aankoop de cirkel zijn naam wil verbinden, gaat de voorkeur dan ook uit naar aanwinsten voor musea in de provincie Utrecht of het Gooi.

Fonds van de Utrecht & Gooi Cirkel

Caius Cirkel

In 2011 werd de Caius Cirkel opgericht, vernoemd naar de Romeinse kunstminnaar en weldoener Caius Mecenas. De Caius Cirkel is een echte jongerengroep, bestaande uit twintigers en dertigers.

Caius Fonds

Gildemeester Cirkel

De Gildemeester Cirkel, opgericht in 2013, bestaat uit kunstliefhebbers die tussen 2013 en 2018 bij de Vereniging Rembrandt een Gildemeesterlidmaatschap (nu Grootmeesterlidmaatschap) hebben afgesloten. Zij beheren geen gezamenlijk fonds, maar dragen ieder via een gift aan een Themafonds gericht bij aan de verrijking van de Collectie Nederland.

Themafonds

KOG-Vereniging Rembrandt Cirkel

De KOG-Vereniging Rembrandt Cirkel, opgericht in 2014, heeft als doel het verwerven van fondsen ten behoeve van aankopen die vallen binnen de gezamenlijke doelstellingen van de Vereniging Rembrandt en het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap, namelijk: het versterken van het Nederlands openbaar kunstbezit met voorwerpen van kunsthistorische en geschiedkundige betekenis voor Nederland.

KOG-Vereniging Rembrandt Fonds

Saskia Cirkel

In 2014 is de Saskia Cirkel opgericht, vernoemd naar Rembrandts uit Friesland afkomstige vrouw Saskia van Uylenburgh. Deze cirkel bestaat uit leden van de Vereniging Rembrandt die een bijzondere band hebben met Friesland. Bij de bepaling aan welke door de Vereniging Rembrandt gesteunde aankoop de Saskia Cirkel zijn naam wil verbinden, gaat de voorkeur dan ook uit naar aanwinsten voor musea in Friesland.

Saskia Fonds

Van Rijn Cirkel

De Van Rijn Cirkel is opgericht in 2014 door leden van dezelfde generatie die eerst lid waren van de Titus Cirkel. De cirkelleden hebben via hun gezamenlijke fonds bijgedragen aan zeer uiteenlopende kunstaankopen: van een prehistorisch zwaard voor het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden tot twee massief glazen sculpturen voor het Kröller-Müller Museum in Otterlo.

Van Rijn Fonds

Hendrickje Cirkel

De Hendrickje Cirkel, opgericht in 2016, is vernoemd naar Rembrandts geliefde Hendrickje Stoffels. Deze cirkel bestaat uit leden van de Vereniging Rembrandt die een bijzondere band hebben met Gelderland en Overijssel. Bij de bepaling aan welke door de Vereniging Rembrandt gesteunde aankoop de Hendrickje Cirkel zijn naam wil verbinden, gaat de voorkeur dan ook uit naar aanwinsten voor musea in Gelderland en Overijssel.

Hendrickje Fonds

Jheronimus Cirkel

De Jheronimus Cirkel, opgericht in 2016, is vernoemd naar de schilder Jheronimus Bosch (ca. 1450-1516). De leden van deze cirkel hebben een bijzondere band met de provincie Noord-Brabant. Bij de bepaling aan welke door de Vereniging Rembrandt gesteunde aankoop de Jheronimus Cirkel zijn naam wil verbinden, gaat de voorkeur dan ook uit naar aanwinsten voor musea in Noord-Brabant.

Jheronimus Fonds

Rembrandt UK Circle

De Rembrandt UK Circle, opgericht in 2018, bestaat uit leden van de Vereniging Rembrandt woonachtig in Londen en omgeving. Vanuit Engeland zetten zij zich gezamenlijk in voor de verrijking van het openbaar kunstbezit in Nederland.

Rembrandt UK Circle Fund

Op de hoogte blijven?

Als u zich hier aanmeldt, krijgt u bericht wanneer de Vereniging Rembrandt een nieuwe aankoop heeft helpen realiseren. Ook ontvangt u onze maandelijkse nieuwsbrief met het allerlaatste verenigingsnieuws.

Vul hier uw e-mailadres in en meld u aan!
Aanmelding is mislukt, probeer opnieuw.
Dank u wel voor uw inschrijving.
Bekijk ook

Gesteunde musea