Wat wij doen voor musea

Eenmalige steun

Steun bij presentaties

Om de musea ten tijde van de coronacrisis een hart onder de riem te steken heeft de Vereniging Rembrandt een bedrag gereserveerd voor het maken van kleine presentaties waarin één of enkele kunstwerken of voorwerpen van toegepaste kunst uit de eigen collectie worden uitgelicht.

De kracht van de vaste collectie
Verrijking

Steun bij aankopen

De Vereniging Rembrandt steunt musea door heel Nederland bij het versterken van hun collecties. Musea die een aanvraag tot steunverlening overwegen worden verzocht telefonisch contact op te nemen met Fusien Bijl de Vroe, directeur van de Vereniging Rembrandt. Nadat dit eerste contact heeft plaatsgevonden wordt het aanvraagformulier opgestuurd.

Kennisbevordering

Steun bij onderzoek

De Vereniging Rembrandt steunt sinds 2012 collectiegerelateerd onderzoek door musea. Deze onderzoeksbeurzen bedragen maximaal € 20.000 en zijn bedoeld voor onderzoekers tot circa 35 jaar.

Opknappen

Steun bij restauraties

Topstukken in onze gezamenlijke collecties verdienen een plek op zaal. Met de oprichting van het BankGiro Loterij Restauratiefonds begon de Vereniging Rembrandt in 2018 met het bijdragen aan restauraties. Zo wordt het mogelijk om sleeping beauties uit het depot wakker te kussen en zo de collectie op zaal van nieuw elan te voorzien.