Rembrandts mooiste tekeningen
De geschiedenis van de Vereniging Rembrandt begint met de veiling van de collectie tekeningen van Jacob de Vos in 1883. Een groep Amsterdamse kunstliefhebbers vreest dat Nederlandse topkunst opnieuw het land gaat verlaten. Samen met het Rijksprentenkabinet slagen zij erin bijna vijfhonderd tekeningen te behouden, waaronder enkele van de mooiste van Rembrandt.

Rembrandt De Amstel vanaf de Blauwbrug af gezien iets verkleind

Rembrandt, De Amstel vanaf de Blauwbrug gezien, ca. 1645-50 | rietpen en penseel in bruin op perkament, 13,2 x 23,1 cm | Rijksmuseum, Amsterdam | gesteunde aankoop uit 1883

1883-1907
Behoud en terugkeer
Het is het begin van een collectief mecenaat dat de naam ‘Vereniging Rembrandt’ krijgt. Het belangrijkste doel: Nederlands artistiek erfgoed behouden of naar Nederland laten terugkeren. Vooral het Rijksmuseum profiteert daar in de eerste jaren van. Met steun van de Vereniging Rembrandt verwerft het onder andere Vermeers Liefdesbrief en Melkmeisje.

Vermeer Liefdesbrief en Het melkmeisje

(links) Johannes Vermeer, De liefdesbrief, ca. 1669-70 | olieverf op doek, 44 x 38,5 cm | Rijksmuseum, Amsterdam | gesteunde aankoop uit 1892

(rechts) Johannes Vermeer, Het Melkmeisje, ca. 1660 | olieverf op doek, 45,5 x 41 cm | Rijksmuseum, Amsterdam | gesteunde aankoop uit 1908

1907-1945
Een bredere blik
Algauw groeit het besef dat Nederlandse musea ook buitenlandse kunst zouden moeten verzamelen. Aanvankelijk gaat het vooral om Europese kunst, maar ook het verzamelen van kunst van andere continenten wordt aangemoedigd. Intussen gaat de hulp bij aankopen van Nederlandse kunstschatten onverminderd door. Onder meer het Mauritshuis, het Centraal Museum en het huidige Museum Boijmans Van Beuningen krijgen steun bij grote aankopen.

1945-1983
Verspreid het woord
Kunst als vormgever van een nieuwe, moderne maatschappij. Dat idee groeit sterk na de Tweede Wereldoorlog. De Vereniging Rembrandt breidt uit: van 25 musea naar steun door heel Nederland. De aankopen zijn divers: van een aardewerken balspeler uit het oude Mexico tot een 18de-eeuws Hollands poppenhuis. De Vereniging Rembrandt waagt zich in deze periode voor het eerst ook echt aan moderne en eigentijdse kunst.

Picasso Femme nue devant le jardin

Pablo Picasso, Femme nue devant le jardin, 1956 | alkydverf op doek, 130,5 x 163 cm | Stedelijk Museum Amsterdam | gesteunde aankoop uit 1981

1983-2009
Een groter draagvlak
Al vanaf 1961 ontvangt de Vereniging Rembrandt jaarlijks een bijdrage van het Cultuurfonds. In de volgende jaren sluiten steeds meer bondgenoten zich aan, zoals de BankGiro Loterij (thans Vriendenloterij) en het huidige Mondriaan Fonds. De gesteunde aankopen op het gebied van de videokunst, installatiekunst en industriële vormgeving laten zien dat de Vereniging Rembrandt de moderne en eigentijdse kunst definitief in de armen heeft gesloten. De Vereniging laat zich ook steeds meer horen in discussies over openbaar kunstbezit en zet meer in op ledenwerving.

2009-heden
De Vereniging vandaag
In 2009 verbreedt de Vereniging Rembrandt haar missie. Vanaf nu staat ook het bevorderen van de belangstelling voor en vergroten van kennis van het openbaar kunstbezit prominent op de agenda. Dit wordt in 2012 gevolgd door steun aan museaal onderzoek en in 2018 door steun aan restauraties. De Vereniging Rembrandt helpt daarnaast bij het opstellen van de Erfgoedwet, die sinds 1 juli 2016 van kracht is. Deze wet zorgt ervoor dat belangrijke kunstwerken het land niet zomaar kunnen verlaten. Zo blijft de Vereniging Rembrandt zich inzetten voor de versterking van de Nederlandse kunstcollectie.

Bekijk ook

Onze organisatie