24 stukken sieraardewerk

Doc01073D
Doc01086D
Doc01095C
Firma wed. N.S.A. Brantjes & Co (1895 - 1904)
1895-1904
Aardewerk
Diverse afmetingen
Purmerends Museum
Keramiek
1880-1950
Particuliere collectie, Nederland, 2018; Purmerends Museum, inv.nr. 10460-10480

Deze 24 stukken aardewerk zijn gemaakt door de firma Wed. N.S.A. Brantjes & Co, een van de vier aardewerkfabrieken in Purmerend rond 1900. Het betreft vooral vazen en schotels die behoren tot de picturale traditie van de Nieuwe Kunst, beter bekend als art nouveau of Jugendstil. Zij tonen gestileerde decors met motieven uit de bloemen-, planten- en dierenwereld.

Naast Delft, Den Haag en Gouda was Purmerend rond 1900 het belangrijkste Nederlandse centrum voor sieraardewerk. Het Purmerends Museum streeft ernaar de productie van de lokale plateelbakkerijen in deze periode in al haar diversiteit te tonen. De collectie is met grote zorg opgebouwd en in de uitbreiding wordt niet alleen gestreefd naar completering in diversiteit, maar vooral ook naar het tonen van de beste voorbeelden van Purmerends sieraardewerk. De aankoop van deze 24 stukken aardewerk betrof een voor het museum eenmalige gelegenheid om de productie van de plateelbakkerij Wed. N.S.A. Brantjes & Co voor een groot deel te completeren.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds), het Mondriaan Fonds en de Stichting De Vrienden van het Purmerends Museum

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

DOC01057a