Aanbidding der herders

1630 Paulus Moreelse Elisabeth Weeshuis Museum

Paulus Moreelse (1571 - 1638)
olieverf op doek
90 x 137,5 cm
Elisabeth Weeshuis Museum
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel Johnny van Haeften Londen, 2016; Elisabeth Weeshuis Museum, Culemborg

Van ons allemaal sinds 2016

Paulus Moreelse schilderde deze Aanbidding van de herders in 1630 in opdracht van Floris II van Pallandt, graaf van Culemborg. Graaf Floris II stamt uit een familie die eeuwenlang de toon aangaf in Culemborg en was protector van het plaatselijke Elisabeth Weeshuis. Dit 16de-eeuwse gebouw bestaat nog altijd en is thans in gebruik als museum. Dit is bij uitstek de plaats waar dit schilderij tot zijn recht komt. De Aanbidding van de herders wordt er in samenhang getoond met de portretten van graaf Floris II en zijn vrouw Catharina van den Bergh, in 1617 geschilderd door Jan van Ravesteyn. Met deze aankoop kan het Culemborgse museum, dat de geschiedenis van de zorg voor de wezen én de stadsgeschiedenis toont, meer context geven aan het leven en de tijd van graaf Floris II.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]), het Mondriaan Fonds, het VSBfonds, het Hendrik Muller Fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, de Culemborgse Gemeenteraad, de Vereniging Vrienden van het Elisabeth Weeshuis Museum, de Kring Culemborgse Bedrijven en andere begunstigers

Aanbidding Der Herders
De Aanbidding der Herders nu definitief in Culemborg