Aanbidding der herders

1630 Paulus Moreelse

2016 05 23 Moreelse Vp4594 Holy Family
Paulus Moreelse (1571 - 1638)
Olieverf op doek
90 x 137,5 cm
Elisabeth Weeshuis Museum
17de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Johnny van Haeften Londen, 2016; Elisabeth Weeshuis Museum, Culemborg

Paulus Moreelse schilderde deze Aanbidding van de herders in 1630 in opdracht van Floris II van Pallandt (1577-1639), graaf van Culemborg. Graaf Floris II stamt uit een familie die eeuwenlang de toon aangaf in Culemborg en was protector van het plaatselijke Elisabeth Weeshuis. Dit 16de-eeuwse gebouw bestaat nog altijd en is thans in gebruik als museum. Dit is bij uitstek de plaats waar dit schilderij tot zijn recht komt. De Aanbidding van de herders wordt er in samenhang getoond met de portretten van graaf Floris II en zijn vrouw Catharina van den Bergh, in 1617 geschilderd door Jan van Ravesteyn. Met deze aankoop kan het Culemborgse museum, dat de geschiedenis van de zorg voor de wezen én de stadsgeschiedenis toont, meer context geven aan het leven en de tijd van graaf Floris II.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds), het Mondriaan Fonds, VSBfonds, Hendrik Muller Fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, de Culemborgse Gemeenteraad, de Vereniging Vrienden van het Elisabeth Weeshuis Museum, de Kring Culemborgse Bedrijven en meerdere particulieren

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Aanbidding Der Herders
De Aanbidding der Herders nu definitief in Culemborg

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2017, p. 33

Bekijk het werk in context

Moreelse foto I

Floris II van Pallandt, graaf van Culemborg (1577-1639)

De portretten van de graaf van Culemborg en zijn vrouw Catharina van den Bergh zijn geschilderd door Jan Antonisz. van Ravesteyn. De keuze voor deze toonaangevende portretschilder, geliefd in hofkringen, past bij hun positie en welstand. De Van Pallandts behoren tot de meest aanzienlijke edelen van Gelderland.

Jan Antonisz. van Ravesteyn, Floris II van Pallandt, graaf van Culemborg (1577-1639), 1617. Olieverf op doek, 118 x 99 cm. Elisabeth Weeshuis Museum, Culemborg
Moreels foto II

Catharina van den Bergh (1578-1640)

De manier waarop de graaf en de gravin van Culemborg zijn geportretteerd door Van Ravesteyn past geheel bij hun hoge status. De prachtige kleding en kostbare juwelen van Catharina van den Bergh weerspiegelen rijkdom en aanzien. Zij is de dochter van Willem IV van den Bergh en Maria gravin van Nassau (de oudste zus van Willem van Oranje). In 1601 huwt ze met de graaf van Culemborg, Floris II van Pallandt. Hun huwelijk blijft kinderloos en het graafschap gaat in 1639 over naar een kleinzoon van de zus van Floris: Philips Theodoor van Waldeck.

Jan Antonisz. van Ravesteyn, Catharina van den Bergh (1578-1640), 1617. Olieverf op doek, 118 x 99 cm. Elisabeth Weeshuis Museum, Culemborg
Moreels foto III

Vertumnus en Pomona

Het schilderij De aanbidding van de herders is een belangrijk werk in het late oeuvre van Moreelse. Niet alleen is het één van de weinige schilderijen van Moreelse uit die jaren met een religieus onderwerp, het is tevens één van zijn weinige meerfigurige historiestukken van na 1618. In het Nederlands openbaar bezit bevindt zich van hem geen enkel eigenhandig schilderij met een bijbels onderwerp en slechts twee historiestukken met meerdere figuren. Een daarvan is Vertumnus en Pomona, en bevindt zich in het Museum Boijmans Van Beuningen.

Paulus Moreelse, Vertumnus en Pomona, ca. 1624. Olieverf op doek, 130 x 114 cm. Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam