Acht raadsherenbekers

ANNO
Zilver
1975
Nederlands Hervormde Kerk, Zwolle, 1975; Stedelijk Museum Zwolle, inv.nrs. 5749-5756; ANNO, Zwolle

Van ons allemaal sinds 1975

Deze zilveren bekers zijn eeuwenlang gebruikt bij de avondmaalsvieringen van de (Nederlands) Hervormde kerk in Zwolle. Daarvoor waren ze in het bezit van de stad Zwolle, en hadden ze ook een herdenkingsfunctie: ze zijn namelijk gemaakt ter nagedachtenis aan overleden raadslieden. Ooit stonden er maar liefst 79 van zulke 'raadsherenbekers' in de zilverkast van het Zwolse stadhuis. In de loop der jaren is het merendeel daarvan echter omgesmolten. Dat maakt dit een zeldzaam ensemble, waarvan bovendien zeven bekers uit de 16de eeuw dateren, een periode waaruit we nog maar weinig Zwols zilver kennen.

Dergelijk vroeg zilverwerk dat in Zwolle is vervaardigd, komt niet vaak op de markt. Daarnaast vertegenwoordigt dit ensemble een markant facet van de Zwolse stadsgeschiedenis. Om die redenen ontving het Provinciaal Overijssels Museum in 1975 steun van de Vereniging Rembrandt voor deze aankoop. Dat de opvolger van dat museum, het Stedelijk Museum Zwolle, in 2017 zijn deuren moest sluiten, betreurde de Vereniging dan ook zeer. Nu zijn de bekers gelukkig weer te zien in ANNO, een nieuw instituut waar de geschiedenis van Zwolle centraal staat.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt