Afbraak van de Rue des Franc-Bourgeois St. Marcel

1868 Johan Barthold Jongkind Kunstmuseum Den Haag

Johan Barthold Jongkind (1819 - 1891)
olieverf op doek
33,9 x 41,9 cm
Kunstmuseum Den Haag
19de-eeuwse schilderkunst
1952
collectie G. Cognacq, Parijs, 1952; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 0333020

Van ons allemaal sinds 1952

Johan Barthold Jongkind vond de sloop van oude huizen in een Parijse straat het schilderen waard en dat was in 1868 nieuw. Het was voor kunstenaars de gewoonte om in hun zoektocht naar geschikte onderwerpen juist het schilderachtige te zoeken – het moest een beetje mooi aandoen. Maar de werkelijkheid van niet voor de hand liggende onderwerpen die wel in het stadsbeeld van alle dag te zien waren, zoals deze afbraak van gebouwen, vond Jongkind veel interessanter en schilderachtig bovendien. Blikvangers zoals de monumenten waarvoor toeristen vandaag de dag nog naar Parijs trekken, kregen bij Jongkind een plaats op de achtergrond of hij liet ze helemaal buiten beeld.

De Nederlandse schilder Johan Barthold Jongkind werd, toen hij naar Frankrijk trok en zich er later ook vestigde, een zeer invloedrijke schilder in de ontwikkeling van de moderne Franse schilderkunst van de 19de eeuw – zo vonden ook grote avant-garde schilders zoals Eduard Manet. Claude Monet bleef zelfs zijn hele carrière van mening dat hij van Jongkind pas echt had leren kijken. Het schilderij is voor het Kunstmuseum Den Haag een mooie aanwinst omdat het precies dat representeert waarin de kunstenaar zo modern was: het schilderen van het moderne en realistische aanzicht van bedrijvig Parijs.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt