Again the Gemini are in the Orchard

1947 Leonora Carrington Museum Boijmans Van Beuningen

Leonora Carrington (1917 - 2011)
olieverf op paneel
Museum Boijmans Van Beuningen
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1880-1950
kunsthandel Dickinson, Londen/New York, 2019; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 4220 (MK)

Van ons allemaal sinds 2019

Leonora Carrington was een surrealistische schilder die vooral bekend staat om haar droomachtige landschappen met bizarre, vaak verontrustende wezens. Het schilderij Again the Gemini are in the Orchard maakte zij tijdens haar eerste verblijf in Mexico. Op weg daarnaartoe kwam ze in Spanje en Portugal in aanraking met werk van Jheronimus Bosch, die haar blijvend heeft beïnvloed. Dit schilderij, dat haar bewondering toont voor Bosch' beroemde Tuin der lusten, is, net als haar andere werk, gebaseerd op een intens persoonlijk symbolisme.

Museum Boijmans Van Beuningen heeft een wereldvermaarde collectie surrealistische kunst. Net als andere Nederlandse musea die surrealistische kunst beheren, bezit het echter nauwelijks werk van vrouwelijke surrealisten. Door de verwerving van dit topstuk uit Carringtons vroege oeuvre kan het museum een veel diverser beeld geven van de internationale surrealistische beweging.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Desirée Lambers Fonds en haar Dura Kunstfonds), het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij [thans VriendenLoterij], de Stichting Fonds van Rede, het Prins Bernhard Cultuurfonds (mede dankzij het Breeman Talle Fonds) en de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen