Acht tekeningen van het bezoek van koningin Wilhelmina aan Amsterdam

5-9 maart 1901 Kees van Dongen Stadsarchief Amsterdam

Kees van Dongen (1877 - 1968)
5-9 maart 1901
Pen en penseel in zwarte inkt
Verschillende afmetingen
Stadsarchief Amsterdam
Moderne kunst (ca. 1880-1950), Prenten en Tekeningen
1880-1950
Veiling The I.Q. van Regteren Altena Collection Part II. Dutch and Flemish Drawings from 1500-1900, Amsterdam (Christie's), 10 december 2014, nrs. 83 t/m 89; Stadsarchief Amsterdam

Beschrijving

Op 7 februari 1901 trad de 20-jarige koningin Wilhelmina in Den Haag in het huwelijk met hertog Hendrik van Mecklenburg-Schwerin. Een maand later bracht het jonge paar een meerdaags bezoek aan Amsterdam, dat in die dagen werd geteisterd door extreme wind en hoosbuien. Kunstenaar Kees van Dongen bracht, in opdracht van maandblad Elsevier, de feestelijkheden in beeld. Van Dongen nam alle vrijheid storm en regen, het woud aan paraplu's en de onstuitbare feestgangers uit te beelden. Ook wist hij goed het opvallende verschil tussen de zwakke lampionverlichting en de felle elektrische lampen (onder meer aan de Gouden Koets), waarover de kranten schreven, in beeld te brengen.

Van het koninklijk bezoek van 5 tot 9 maart 1901 is een grote hoeveelheid beeldmateriaal aanwezig in de collectie van het Stadsarchief Amsterdam. Behalve de ontwerptekeningen voor de decoraties zijn dat veel fotografische opnamen. Van Dongens impressies van de feestelijke gebeurtenissen vormen een waardevolle aanvulling op deze foto’s, ook omdat hij als tekenaar anders dan de fotografen minder werd gehinderd door de slechte weersomstandigheden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit en het VSBfonds

Van Dongen Het Singel
Kees van Dongen als tekenende verslaggever

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2015, pp. 26-27