Allegorie met de drie oudste kinderen van Frederik Hendrik en Amalia van Solms

1629 Gerard van Honthorst

0 38 1147 2009 1 1 1
Gerard van Honthorst (1592 - 1656)
Olieverf op doek
102,9 x 124,9 cm
Paleis Het Loo
17de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Johnny van Haeften Ltd, Londen, 2009; Paleis Het Loo, Apeldoorn, inv.nr. RL 40081

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Beatrijs de Rooy Fonds)

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bekijk het werk in context

Dubbelportret Van Frederik Hendrik En Amalia Van Solms Braunfeld Collectie Mauritshuis
1 / 2

Gerard van Honthorst, Dubbelportret van Frederik Hendrik (1584-1647) en Amalia van Solms-Braunfels (1602-1675), ca. 1637-38. Olieverf op doek, 213,2 x 201,7 cm

In 1637 werd Gerard van Honthorst officieel benoemd tot hofschilder van Frederik Hendrik en Amalia. Hij verhuisde hiervoor van Utrecht naar Den Haag. Naast de fantasievolle allegorische portretten, schilderde hij ook officiële portretten waarin de positie van de stadhouder en zijn familieleden wordt benadrukt. Op dit dubbelportret is Frederik Hendrik in volle wapenuitrusting afgebeeld met de Orde van de Kouseband om zijn hals. Op de achtergrond is een legerkamp te geschilderd, vermoedelijk een verwijzing naar de overwinning die de stadhouder in 1637 in Breda behaalde.
Amalia Van Solms Naar Michiel Jansz Van Mierevelt Ca 1625 Collectie Paleis Het Loo
2 / 2

Portret van Amalia van Solms (1602-1675)

Naar Michiel Jansz. van Mierevelt, Portret van Amalia van Solms (1602-1675), 1625. Olieverf op paneel, 34 x 26 cm. Paleis Het Loo, Apeldoorn

De fantasierijke portretstijl van Gerard van Honthorst, die hij in 1629 introduceerde, stond ver af van de tot dan toe gebruikelijk portretten van leden van het stadhouderlijke hof. Dit formele portret van Amalia van Solms is een kopie naar een schilderij van de bekende Delftse portrettist Michiel Jansz. van Mierevelt, dat hij naar aanleiding van het huwelijk van Amalia met stadhouder Frederik Hendrik schilderde in 1625. Amalia draagt een kanten molensteenkraag en een mantel bezet met juwelen. Ze is afgebeeld tegen een donkere achtergrond.