Altaar van drievoudige Nehalennia

Oudheid en Archeologie
Voor 1300
2017

Nehalennia was een vruchtbaarheidsgodin en de beschermvrouwe van huis en haard. Ze was ook beschermvrouwe van zeelieden. Schippers, reders en kooplieden die in de Romeinse tijd handel dreven met Engeland wijdden honderden altaren aan haar. Haar tempels stonden in de huidige provincie Zeeland, bij Colijnsplaat en Domburg. Als dank voor een behouden vaart lieten de zeelieden en handelaren hier altaren neerzetten. Op dit Romeinse altaar is de godin zittend afgebeeld met een mand vruchten en een hondje naast zich. De vruchten verwijzen naar de bescherming van de landbouw, de hond is een symbool van trouw en betrouwbaarheid.

De in totaal elf gesteunde kalkstenen altaren geven informatie van internationaal wetenschappelijk belang over sociale mobiliteit, economische diversiteit, internationale handelsroutes, productiecentra, Romeinse eigennamen, religie en epigrafie. Deze schat aan informatie zit niet in de individuele altaren, maar in de samenhang van het geheel.

Het Rijksmuseum van Oudheden voerde in de jaren 1970-71 duikcampagnes uit in de Oosterschelde om de altaren van Nehalennia, die in 1970 door vissers waren gevonden, systematisch op te vissen. Na de beëindiging van de campagnes heeft dhr. H. Valster, een van de amateurs-duikers in contact met het museum, nog enkele malen op eigen gelegenheid gedoken en enkele altaren gevonden. Vandaag de dag is dit strikt verboden, maar in die tijd was dat nog toegestaan. Deze altaren zijn in het verleden al door hem als vondst bij het Rijksmuseum van Oudheden aangemeld, door het museum beschreven, fotografisch vastgelegd en gepubliceerd. Het was altijd de intentie van de heer om deze vondsten, die horen bij de altaren in het Rijksmuseum van Oudheden, uiteindelijk aan het museum te verkopen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Caius Fonds, en het VSB Fonds

Rembrandt Zelfportret
LIDMAATSCHAP

Voor € 75 een echte Rembrandt? Word lid en verzamel mee!

Onze lidmaatschappen