Amo te ama me

1881 Lourens Alma Tadema

Tadema Amoteamame klein
Lourens Alma Tadema (1836 - 1912)
Olieverf op paneel
17,5 cm x 38 cm
Fries Museum
19de-eeuwse schilderkunst
1880-1950
Veiling, Londen (Bonhams), 17 november 2004, nr. 152; Fries Museum, Leeuwarden, 2005, inv.nr. S2005-024

De scène op het schilderij Amo te ama me(Ik houd van jou, hou van mij) van Lourens Alma Tadema (1836-1912) speelt zich af in de antiekeoudheid. Een jong stel zit op een halfronde witmarmerenbank met op de achtergrond een blauwe zee en boven heneen heldere lucht met enkele kleine witte wolken. Zij kijktpeinzend naar een bos rozen, die ze in haar linkerhandhoudt, en hij ziet haar verwachtingsvol aan. Het is eenliefdesscène in een idyllische setting. De titel geeft aan datde jonge man haar een aanzoek heeft gedaan en zij haarantwoord overdenkt. Ondertussen wacht hij in spanningaf. De kleding van de hoofdpersonen in combinatie metde witmarmeren bank wijst erop dat de voorstelling zichergens aan de Middellandse Zee afspeelt in de invloedssfeer van het oude Rome. Het schilderij geeft de Victoriaanse tijdgeest in de tweede helft vande 19de eeuw goed weer: een verleidelijke fantasie vanhartstocht en verlangen verplaatst naar een ver verledenmet mooie vrouwen gekleed in soms weinig verhullendedraperieën. De ingetogenheid en besluiteloosheid van devrouw past ook meer bij de rituelen van de welgesteldeVictoriaanse middenklasse dan bij die van Romeinse edelen van wie het huwelijk meestal gearrangeerd werd.

Amo te ama meis een uitstekend voorbeeld van het typewerk waarmee de kunstenaar beroemd werd: een zonovergoten liefdesscène die zich afspeelt in de antieke oudheid. Het Fries Museum bezit de grootste collectie schilderijen enobjecten van Tadema in Nederland. Hiertoe behoort vooral werk uit zijn jeugd en leertijd,en uit zijn eerste jaren als zelfstandig kunstenaar in Antwerpen en Brussel. Tot nu toe ontbrak een hoogtepunt uit zijnoeuvre, waaruit zijn belangstelling voor de klassieke oudheidspreekt en waarmee hij wereldberoemd werd. Met de aankoop van het schilderij Amote ama me kan in dezelacune worden voorzien.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds en de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting 2016

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Alma Tadema Amo Te Ama Me