Amo te ama me

1881 Lourens Alma Tadema Fries Museum

Tadema Amoteamame klein
Lourens Alma Tadema (1836 - 1912)
Olieverf op paneel
17,5 cm x 38 cm
Fries Museum
19de-eeuwse schilderkunst
1880-1950
Veiling, Londen (Bonhams), 17 november 2004, nr. 152; Fries Museum, Leeuwarden, 2005, inv.nr. S2005-024

Beschrijving

De scène op het schilderij Amo te ama me (Ik houd van jou, hou van mij) van Lourens Alma Tadema (1836-1912) speelt zich af in de antieke oudheid. Een jong stel zit op een halfronde witmarmeren bank met op de achtergrond een blauwe zee en boven hen een heldere lucht met enkele kleine witte wolken. Zij kijkt peinzend naar een bos rozen, die ze in haar linkerhand houdt, en hij ziet haar verwachtingsvol aan. Het is een liefdesscène in een idyllische setting. De titel geeft aan dat de jonge man haar een aanzoek heeft gedaan en zij haar antwoord overdenkt. Ondertussen wacht hij in spanning af. De kleding van de hoofdpersonen in combinatie met de witmarmeren bank wijst erop dat de voorstelling zich ergens aan de Middellandse Zee afspeelt in de invloedssfeer van het oude Rome. Het schilderij geeft de Victoriaanse tijdgeest in de tweede helft van de 19de eeuw goed weer: een verleidelijke fantasie van hartstocht en verlangen verplaatst naar een ver verleden met mooie vrouwen gekleed in soms weinig verhullende draperieën. De ingetogenheid en besluiteloosheid van de vrouw past ook meer bij de rituelen van de welgestelde Victoriaanse middenklasse dan bij die van Romeinse edelen van wie het huwelijk meestal gearrangeerd werd.

Amo te ama me is een uitstekend voorbeeld van het typewerk waarmee de kunstenaar beroemd werd: een zonovergoten liefdesscène die zich afspeelt in de antieke oudheid. Het Fries Museum bezit de grootste collectie schilderijen en objecten van Tadema in Nederland. Hiertoe behoort vooral werk uit zijn jeugd en leertijd, en uit zijn eerste jaren als zelfstandig kunstenaar in Antwerpen en Brussel. Tot nu toe ontbrak een hoogtepunt uit zijn oeuvre, waaruit zijn belangstelling voor de klassieke oudheid spreekt en waarmee hij wereldberoemd werd. Met de aankoop van het schilderij Amo te ama me kan in deze lacune worden voorzien.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds en de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting 2016

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Alma Tadema Amo Te Ama Me