Another Time II

2006 Antony Gormley

Tentoonstellingsbeeld Antony Gormley Jpg 4075X4075 Q85 Crop Subsampling 2 Upscale
Antony Gormley (1950)
Gietijzer
H 191 cm
Kunsthal Rotterdam
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Beeldhouwkunst
1950-nu
Kunsthandel Thaddaeus Ropac, Salzburg/Parijs, 2007; Kunsthal, Rotterdam (permanente bruikleen van Museum Boijmans Van Beuningen)

De rode draad in het oeuvre van de Britse beeldhouwer Antony Gormley (1950) is de mens als maat van alle dingen. Het eigen lichaam van de kunstenaar vormt daarbij vaak letterlijk het begin- en eindpunt van zijn werk. Zo sierden 31 afgietsels van Gormleys lichaam in de zomer van 2007 de skyline van Londen. Zijn beelden, meestal afgietsels van passanten, inwoners van een bepaald gebied of van de kunstenaar zelf, ontlenen hun kracht aan hun menselijke maat en doen een beroep op iedere beschouwer. Zijn beelden refereren aan de meest basale kunstvorm, namelijk het afbeelden van de mens zelf.

Gormley geldt als een van de beeldhouwers die beeldbepalend is voor het hedendaagse kunstlandschap en een breed en nieuw publiek aanspreekt. Werk van Gormley was tot voor kort niet vertegenwoordigd in Nederlandse museale collecties. Het beeld van de Kunsthal Rotterdam is nu de eerste museale verwerving. De Kunsthal heeft een bescheiden traditie opgebouwd waarin met zekere regelmaat beelden worden verworven, met name voor de buitenruimte rond het gebouw. Met de verwerving van Gormleys Another Time II wordt haar positie als podium waar modern klassieke en hedendaagse beeldhouwkunst voor een groot publiek versterkt.

Omdat de Kunsthal Rotterdam niet aan de juridische voorwaarden voldoet die de Vereniging Rembrandt stelt aan steunverlening bij kunstaankopen, is bij deze aankoop gekozen voor de constructie waarbij het beeld met steun van de Vereniging Rembrandt in eigendom wordt verworven door Museum Boijmans Van Beuningen, dat het in permanent bruikleen afstaat aan de Kunsthal.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds), de Caldic Collectie, Sculpture International Rotterdam, de Stichting Bevordering van Volkskracht, de J.E. Jurriaanse Stichting, Unilever, TBI Holdings BV, Havenbedrijf Rotterdam, Thieme Media Center Rotterdam, The Henry Moore Foundation, de Erasmusstichting, Aon Group Nederland BV, Fondel Commodities en Aalders Alternative Asset Advisers en het legaat van mevrouw N.C. van Riemsdijk Borsje​

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Eend Sijctghen
Word lid of laat na

Verzamel mee voor de eeuwigheid