Aus der Sammlung: Aus einem ethnografischen Museum Nr. IX

ca. 1929 Hannah Höch Stedelijk Museum Amsterdam

Hannah Höch (1889 - 1978)
ca. 1929
fotomontage en aquarel op papier
27 x 19 cm
Stedelijk Museum Amsterdam
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
particuliere collectie via kunsthandel, Salzburg; Stedelijk Museum Amsterdam, inv.nr. 2022.0044.1

Van ons allemaal sinds 2023

Hannah Höch maakte deze fotomontage naar aanleiding van de zogeheten 'Blutmai', de gewelddadige onderdrukking van de Berlijnse arbeidersoptochten van 1 tot 3 mei 1929. Rechts zien we de chef van de Berlijnse politie, Karl Zörgiebel, die door Höch is afgebeeld met een Egyptische torso en vrouwenbenen. De bovenste helft van zijn gezicht bestaat uit een deel van een masker dat in 1897 uit het koninkrijk Benin was geroofd door de Britten. De linker figuur is samengesteld uit een Egyptische torso, een American football-masker en een niet geïdentificeerd masker, dat vermoedelijk ook afkomstig is uit een buiten-Europese cultuur.

Deze fotomontage past uitstekend in de collectie van Stedelijk Museum Amsterdam, waarin Höchs tijdgenoten George Grosz en Kurt Schwitters al vertegenwoordigd waren. Door deze aanwinst kan een completer beeld worden geschetst van de kunststroming Dada, die binnen en buiten de kunst tradities en normen bevroeg. Daardoor laat deze fotomontage zich ook goed verbinden aan actuele thema’s in de programmering van het Stedelijk Museum Amsterdam, zoals het relativeren van het eurocentrische wereldbeeld en de zoektocht naar een inclusievere samenleving.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Helze Fonds) en het Mondriaan Fonds

Höch Aus der Sammlung Aus einem ethnografischen Museum Nr IX
Spel met stereotyperingen