maker onbekend (Amersfoort)
Zilver
Collectie R. en D. Niedecker, Anholt, 2010; Museum Nairac, Barneveld

Beschrijving

De zilveren kan is omstreeks in het midden van de 17de eeuw vervaardigd en is in 1689 door de toenmalige kerkmeester Hendrik Morren aan de Hervormde kerk in Barneveld geschonken. De kan is voorzien van afbeeldingen van zeedieren en vruchten, en op het deksel is een portret van Gustav Adolf II van Zweden afgebeeld. Het handvat is gedecoreerd met een familiewapen gegraveerd, mogelijk dat van de Barneveldse familie Morren. In de voet van de kan werd een inscriptie aangebracht ‘Hendrick Morren kerckmr. A Bernvelt’ en de datum ‘1689’. De door Morren geschonken kan werd vervolgens bijna tweehonderd jaar lang als avondsmaalskan gebruikt.

Eeuwenlang zijn de kan van Hendrick Morren en de schotel van Evert Willemsen door de Hervormde Gemeente gebruikt. In de loop van de 19de eeuw besloten bestuurders echter het ‘oude zilver’ van de hand te doen. Daarna verdween de kan uit beeld om begin 2010 weer op te duiken. De familie die het object al sinds 1915 in bezit had, liet de Barneveldse kerkvoogdij weten het te willen verkopen. Voor een museum dat zich ten doel stelt de geschiedenis van de Veluwe en in het bijzonder die van de eigen plaats voor het voetlicht te brengen, is dit een interessante aanwinst. Daarbij is het een mooie gedachte dat het museum op een steenworp afstand staat van de Grote Kerk in Barneveld.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds])