Beker gegraveerd met namen uit de Friese adel

ca. 1599 Werkplaats het 'Gelaesenhuys' (toegeschreven aan) Fries Museum

Werkplaats het 'Gelaesenhuys' (toegeschreven aan)
ca. 1599
kleurloos glas 'à la façon de Venise', bladgoud en turkooizen noppen
H 17,8 cm
Fries Museum
Glas
kunsthandel Frides Laméris, Amsterdam, 2019; Ottema-Kingma Stichting, Leeuwarden (in langdurig bruikleen aan het Fries Museum, Leeuwarden, inv.nr. G2019-004)

Van ons allemaal sinds 2019

Deze glazen beker, waarvan de draden en de mascarons (fantasiemaskers) zijn beschilderd met bladgoud, is waarschijnlijk gemaakt in het Gelaesenhuys in Antwerpen. Hier werd door Italiaanse meesterglazeniers het bij de Nederlandse elite zeer gewilde Venetiaanse glas geïmiteerd. Vooral bijzonder aan de beker zijn de inscripties van 22 namen uit de Friese adel die allemaal op hetzelfde moment in 1599 lijken te zijn aangebracht. Mogelijk was de aanleiding de feestelijke gelegenheid van een huwelijksbelofte. De inscripties getuigen op bijzondere wijze van sociale verbindingen uit de vroegmoderne tijd in Friesland, die als een herkenbare emotie in het heden te beleven zijn.

16de-eeuwse glazen met inscripties van Nederlandse namen zijn uiterst zeldzaam. In de Collectie Nederland bevinden zich er inclusief dit exemplaar welgeteld vier. Een van deze glazen is in 2018 met steun van de Vereniging Rembrandt aangekocht door Kunstmuseum Den Haag. Het exemplaar in het Fries Museum zal vooral worden ingezet om museumbezoekers op aantrekkelijke wijze meer inzicht te verschaffen in de Friese cultuur rond 1600, in het bijzonder de rijkdom van de Friese adel en hun sociale verhoudingen en ceremoniële tradities.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Saskia Fonds)

Glas Fries Museum
Een Friese geschiedenis