Beker gegraveerd met namen uit de Friese adel

In of vlak voor 1599 Werkplaats het 'Gelaesenhuys' (toegeschreven aan)

Glazen Beker Gegraveerd Met Namen Friese Adel 1599  Bruikleen Ottema Kingma Stichtingaangekocht Met Steun Van De Vereniging Rembrandt  Foto Michiel Stokmans
Werkplaats het 'Gelaesenhuys' (toegeschreven aan)
In of vlak voor 1599
Kleurloos glas 'à la façon de Venise', bladgoud en turkooizen parels
H 17,8 cm
Fries Museum
Glas
Kunsthandel Frides Laméris Glass & Antiques, Amsterdam, 2019; Fries Museum, Leeuwarden (in langdurig bruikleen van de Ottema-Kingma Stichting, Leeuwarden), inv.nr. G2019-004

Deze glazen beker, waarvan de draden en de mascarons (fantasiemaskers) zijn beschilderd met bladgoud, is waarschijnlijk gemaakt in het Gelaesenhuys in Antwerpen. Hier werd door Italiaanse meesterglazeniers het bij de Nederlandse elite zeer gewilde Venetiaanse glas geïmiteerd. Vooral bijzonder aan de beker zijn de inscripties van 22 namen uit de Friese adel die allemaal op hetzelfde moment in 1599 lijken te zijn aangebracht. Mogelijk was de aanleiding de feestelijke gelegenheid van een huwelijksbelofte. De inscripties getuigen op bijzondere wijze van sociale verbindingen uit de vroegmoderne tijd in Friesland, die als een herkenbare emotie in het heden te beleven zijn.

16de-eeuwse glazen met inscripties van Nederlandse namen zijn uiterst zeldzaam. In de Collectie Nederland bevinden zich er inclusief dit exemplaar welgeteld vier. Een van deze glazen is in 2018 met steun van de Vereniging Rembrandt aangekocht door Gemeentemuseum Den Haag (zie hieronder). Het exemplaar in het Fries Museum zal vooral worden ingezet om museumbezoekers op aantrekkelijke wijze meer inzicht te verschaffen in de Friese cultuur rond 1600, in het bijzonder de rijkdom van de Friese adel en hun sociale verhoudingen en ceremoniële tradities.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Saskia Fonds)

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.