Berglandschap met de heilige Hieronymus

1592 Paul Bril Mauritshuis

Paul Bril (1553/1554 - 1626)
olieverf op koper
26 x 33 cm
Mauritshuis
Middeleeuwen en Renaissance
kunsthandel Johnny van Haeften, Londen, 2012; Mauritshuis, Den Haag, inv.nr. 1204

Van ons allemaal sinds 2013

Paul Bril was een van de invloedrijkste landschapsschilders van zijn tijd. Tijdens de vijftig jaar dat hij in Rome verbleef, heeft hij generaties kunstenaars beïnvloed. Berglandschap met de heilige Hieronymus toont op uitmuntende wijze hoe Bril op klein formaat een imposant landschap wist uit te beelden. Voorgesteld is een uitgestrekt landschap in de Zuid-Nederlandse traditie met links op de voorgrond de figuur van de heilige Hieronymus, die zichzelf met een steen op zijn borst slaat om zich te weren tegen zondige gedachten. Links van zijn knie kan met enige moeite de kop van een leeuw worden ontdekt. Dit dier zou volgens de overlevering door Hieronymus zijn verlost van een splinter in zijn poot en daarna bij hem zijn gebleven. Wie goed kijkt, kan in het landschap nog tal van andere details ontdekken.

De aankoop van dit schilderij heeft het Mauritshuis in staat gesteld de ontwikkeling van de Nederlandse landschapsschilderkunst beter te laten zien. Vanwege het hoge gezichtspunt en allesomvattende karakter worden landschappen als deze aangeduid als ‘wereldlandschap’, een type landschap dat in het Mauritshuis nog niet goed was vertegenwoordigd. Bovendien is het in Rome geschilderde landschap te beschouwen als een voorloper van het werk van de 17de-eeuwse Hollandse italianisanten, die goed vertegenwoordigd zijn in de collectie van het Mauritshuis.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar A.M. Roeters van Lennep Fonds), de BankGiro Loterij en de heer H.B. van der Ven

Bril
Monumentaal landschap op klein formaat

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2014, pp. 22-25