Black Mound

1961 Ken Price

0 38 2120 1995 1 1 2
Kunstenaar
Ken Price (1935 - 2012)
Datering
1961
Techniek
Aardewerk
Afmetingen
H 35 cm, B 42 cm
Verzamelgebied
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Keramiek
Periode
1950-nu
Gesteund in
1995
Herkomst
Collection Jedermann Inc., Princeton (NJ), 1995, Den Bosch, Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch, inv. n° K1995.051

Handgevormde zwarte Mound, die gemonteerd is op een sokkel en twee inkepingen heeft waaronder een tweede berg lijkt schuil te gaan. Deze enigmatische sculptuur is typerend voor het werk van Kenneth Price, die vele plastieken in de vorm van steenachtige massa's heeft gemaakt. Soms zijn deze zeer abstract, soms meer figuratief van aard. Ken Price studeerde aan de University of Southern California en het Otis Art Institute, waar hij les kreeg van Peter Voulkos. Hij werd lid van de Otis Group, een groep keramisten die de keramiek boven het ambachtelijke uittilde en de discipline tot een kunstvorm maakte. Na een vervolgstudie aan het College of Ceramics aan de Alfred University, stortte Price zich vanaf eind jaren vijftig in een zeer productieve en succesvolle carrière als een van de meest individualistische en belangwekkende Amerikaanse keramisten. Zijn werk toont een rijkdom aan invloeden en veranderingen, maar de typische Price sculptuur blijft door de jaren heen een handgevormde kleine biomorfe vorm die vaak, in al zijn meetbare bescheidenheid, verassend voluptueus, sensueel en kleurrijk is. Soms liggen de associaties voor de hand, zoals zijn sculpturen die naar zijn verleden als surfer verwijzen. Vaker roept zijn werk prikkelende vragen op over hun inspiratiebron. Elk exemplaar stelt tegelijkertijd ruimtelijke kwesties over massa, volume en leegte aan de orde. Hiervan getuigen met name zijn op geometrie gestoelde (de)constructivistische vazen en plastieken, zijn Eggs en zijn zogenaamde Mounds, die op steenachtige massa's lijken. De objecten hebben vaak een opening, net als de archetypische kleipot, maar vaak niet aan de bovenkant. Price maakte doorgaans gebruik van tientallen lagen verf, die hij na elke laag weer schuurde en prepareerde, om vervolgens nogmaals eenzelfde kleur of een nieuwe tint aan te brengen. Price paste het pigment niet als decoratie toe, maar als een integraal element in zijn organische vormgeving, waardoor hij een bepaalde sfeer neerzette en de vorm nog eens extra definieerde.

Vragen

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!