Plateelbakkerij De Metaale Pot
H 61 cm
Keramiekmuseum Princessehof
Keramiek
Collectie J.P. van Soest, Rotterdam, 2013; Ottema-Kingma Stichting, Leeuwarden (in langdurig bruikleen aan Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden, inv.nr. OKS 2013-2)

Beschrijving

De bloemenhouder, geïnspireerd op vorm van de Franse tuinvaas, is uniek in zijn verschijning en voorzien van de initialen 'LC'. Deze staan voor de naam Lambertus Cleffius waardoor de bloemenhouder met zekerheid is toe te schrijven aan een van de belangrijkste plateelbakkerijen van Delft: De Metaale Pot, en bovendien nauwkeurig te dateren in de periode dat Cleffius eigenaar was: 1680-1691. Deze vaas is exemplarisch voor het grote vakmanschap van De Metaale Pot in de laatste twee decennia van de 17de eeuw.

Bloemenhouders behoren tot de meest aansprekende objecten uit de Delftse aardewerkindustrie. Dit exemplaar is van exceptionele kwaliteit. De houder laat een symbiose van stijlen zien: de beschildering is geïnspireerd op Chinees porselein en het model is ontleend aan Franse tuinvazen. Met deze combinatie van oosterse en Europese invloeden is dit het soort Delfts aardewerk dat de belangstelling had van Nanne Ottema, de Friese verzamelaar wiens collectie de basis vormde voor Keramiekmuseum Princessehof.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Bloemenhouder