maker onbekend (China, Shanxi)
12de eeuw
Wilgen- en paulowniahout, beschilderd en verguld
H 117 cm
Rijksmuseum
Beeldhouwkunst
Voor 1300
1939
Rijksmuseum, Amsterdam, 1939, inv. nr. AK-MAK-84

Beschrijving

De boeddhistische godheid Guanyin, redder van mensen in nood, is afgebeeld tijdens het mediteren, zittend op een rots. Volgens de legende werd hij ooit in deze houding aangetroffen, mediterend op de weerspiegeling van de maan in het water, in het boeddhisme een symbool van illusie en vergankelijkheid. Zijn houding en gezicht belichamen innerlijke rust en concentratie.

In de jaren '20 van de 20ste eeuw werd de nadruk op het Hollands erfgoed minder vanzelfsprekend. Kunstlievend Nederland wilde nu dat er ook oude Europese schilderkunst en Aziatische kunst zouden worden verzameld, zoals in Londen of Berlijn. De Vrienden der Aziatische Kunst legden toen binnen enkele jaren een belangrijke collectie aan, die zich nu in het Rijksmuseum bevindt. De Vereniging Rembrandt steunde hen daarbij, waardoor onder andere deze Bodhisattva Guanyin, een van de mooiste beelden van de vertroostende Boeddha, in 1939 uit Amerika naar Nederland kon komen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt