Bokaal met deksel, vervaardigd voor het echtpaar Johan van Borssele van der Hoge en Anna Margaretha Elisabeth Coninck

1754 Louis Métayer Rijksmuseum

Louis Métayer
Verguld zilver
H 25,5 cm
Rijksmuseum
Zilver
1981
Veiling collectie D.G. van Beuningen, Amsterdam (Christie's), 6 oktober 1981, nr. 124; Rijksmuseum, Amsterdam, inv. nr. BK-1981-51

Beschrijving

De gewelfde voet met geschulpte rand oprijzend naar balustervormige stam en concaaf trechtervormige kelk, bekroond door gewelfd geprofileerd deksel, met knop in de vorm van een leeuw; voet, stam, kelk en deksel gedecoreerd met voluten en rocailles, op de kelk twee cartouches met allegorische voorstellingen, in de eerste Minerva die een kind begeleidt naar de tempel onder het toeziend oog van Godvruchtigheid en Vlijt, in de tweedeeen huwelijksplechtigheid in het bijzijn van Juno en Venus; tussen de cartouches de wapens van het echtpaar Jonkheer Johan van Borssele van der Hoge (1707-1764) en Anna Margaretha Elisabeth Coninck (1733-?) en de wapens van het echtpaar mr Wilhem van Citters (1685-1758) en Maria Kien (1694-1753), opgehouden door engelen; de dekselknop in de vorm van een uit het water oprijzende leeuw met de Zeeuwse wapenspreuk LUCTOR ET EMERGO.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Rijksmuseum-Stichting, het Ministerie van CRM en het Amsterdamsch Fonds