Bout Psalter-Getijdenboek

158 x 116 mm
Koninklijke Bibliotheek
Middeleeuwen en Renaissance, Prenten en Tekeningen
Antiquariaat Jörn Günter Rare Books AG, Hamburg, 2006; Koninklijke Bibliotheek, Den Haag, 2006, inv. nr. hs. 79 K 11

Beschrijving

De Koninklijke Bibliotheek heeft het enige ons bekende exemplaar van een verlucht Psalter-Getijdenboek aangeschaft. Het handschrift is zeer interessant zowel vanwege zijn visuele inhoud – schitterende miniaturen over de volle bladzijde, geschilderde initialen en gevoelig en vaak grappig penwerk – alsook zijn tekstuele inhoud. Bovendien is het handschrift gedateerd, wat betekent dat het als houvast kan dienen bij het dateren van andere werken. Maar bovenal bevat het een aantal knappe staaltjes van schilderkunst van vier verschillende meesters, waardoor wij een inzicht krijgen in de werkwijze van Nederlandse handschriftenateliers uit het midden van de 15de eeuw.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Mondriaanstichting en de Vereniging Vrienden van de Koninklijke Bibliotheek